سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره تهیه استیل استات به روش استری شدن

اختصاصی از سورنا فایل دانلود مقاله کامل درباره تهیه استیل استات به روش استری شدن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

تهیه استیل استات به روش استری شدن

خواص استرها

استرها ترکیبهایی با فرمول کلی R-CO-OH می‌باشند. استر ، به معنی اتر اسید است که گاهی به جای آن واژه اتوسل به معنی نمک فرار را بکار می‌برند. استرها غالبا فرار و معطرند وبوی خوشایند بسیاری از گلها و میوه‌ها ، بعلت وجود استر در آنهاست. مثلا استات ایزوپنتیل ، بوی موز و والرات ایزوپنتیل ، بوی سیب دارد. بوی بد کره فاسد (کره ترش شده) بعلت وجود اسیدبوتیریک در آن است. از واکنش این اسید با اتیل الکل ، استر بوتانات اتیل بدست می‌آید که دارای مزه و طعم خوشایند آناناس است.

خیلی از استرها مانند استات اتیل و استات بوتیل بعنوان واکنشگر و یا حلال و نرم کننده رزینها در آزمایشگاهها و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین چربی و روغن‌ها و مومهایی که در طبیعت یافت می‌شوند، حاوی استرهائی با جرم مولکولی بالا می‌باشند که به لیپید معروفند.

واکنش استری شدن

اولین و قدیمی‌ترین روش سنتز استرها ، واکنش اسیدهای آلی با الکل‌ها در حضور اسید معدنی (معمولا اسید سولفوریک) بعنوان کاتالیزور می‌باشد. با این روش ، می‌توان خیلی از استرها را بطور مستقیم سنتز نمود که این روش را "واکنش فیشر" Fisher می‌نامند. روشهای دیگری نیز برای تولید استر وجود دارد. برای نمونه ، الکلها و آلکانها با کلرواسیدها واکنش می‌دهند و استر مربوطه را تولید می نمایند و یا نمکهای دی آزونیوم ، اسیدهای کربوکسیلی را به استرهای مربوطه تبدیل می کنند.

وسایل لازم :

1.قیف جدا کننده

2.استوانه مدرج

3. پیست

4. بشر

5. بالن

6.شوف بالن )برای حرارت(

مواد شیمیایی:

1. اسید سولفوریک غلیظ

2.اسید اسیتیک

3.محلول اشباع کربنات سدیم

4. سولفات سدیم

روش کار:

یک بالن 250 میلی لیتری را بر می داریم و در داخل آن 30 میلی لیتر اتانول ریخته و بعد روی آن 60 میلی لیتر اسید اسیتیک افزوده و (2 میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ را به تدریج در طول 15 دقیقه در رفلاکس اضافه می کنیم) سپس به مدت 30 دقیقه به رفلاکس ادامه می دهیم.

بعد از 30 دقیقه رفلاکس ، مخلوط رفلاکس شده را سرد می کنیم و توسط کربنات سدیم اشباع شده(حدود 20 میلی لیتر) خنثی می کنیم.

سپس محتویات بالن را به قیف جدا کننده منتقل می کنیم و تکان می دهیم و (با رعایت گاز انفجاری خروجی آن ) در حالت ساکن روی پایه قرار می دهیم.بعد از اندکی دو فاز آلی و آبی ایجاد می شود.فاز آبی را دور ریخته و روی فاز آلی آن 10 میلی لیتر کربنات سدیم (10%) می ریزیم و بار دیگر با 10 میلی لیتر آب شست و شو می دهیم،هر بار در داخل قیف خدا کننده ریخته و فاز آلی (استر) را جدا می کنیم.

فاز آلی (استر) را به درون بشر منتقل کرده و روی آن 2 گرم سولفات سدیم (برای رطوبت گیری) ریخته و بعد از جدا کردن فاز آلب (استر) را به دست می آوریم.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره تهیه استیل استات به روش استری شدن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد