مقالات علمی پژوهشی مدیریت و حسابداری با فرمت Pdf صفحات 21
چکیده در عصر حاضر، برخورداری از اطلاعات و مدیریت دانش، به وضعیتی استوار برای ادامه حیات در -
سازمانهای پویا و نوآور تبدیل شده و حتی توان رقابت در بازارها و تجارت، منوط به کسب، توسعه و روزآمدی
دانش فردی و سازمانی است. مدیریت دانش به عنوان محرک اصلی نوآوری در سازمانهای پیشرو محسوب می-
گردد. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف ارزیابی نقش مدیریت دانش و فرایندهای آن در توسعه نوآوری سازمانی
در شرکتهای بیمه صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و برای گردآوری داده ها از
پرسشنامه ای دو بخشی استفاده شد که مجموعاً از 24 سؤال مربوط به مدیریت دانش و 15 سؤال نوآوری سازمانی
تشکیل یافته است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای هر قسمت بالاتر از 7 / 0 برآورد
گردید. از طریق تحلیل روایی سازه، روایی پرسشنامه نیز مورد تأیید قرار گرفت. نمونه آماری تحقیق را نیز 265
نفر از کارکنان شرکت بیمه پارسیان تشکیل میدادند. جهت تحلیل داده ها نیز دو بسته نرمافزاری SPSS و
LISREL استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت دانش اثر معنیدار مثبتی بر نوآوری سازمانی در
شرکت بیمه دارد. همچنین تأثیر فرایندهای مدیریت دانش شامل کسب دانش، تولید دانش، ذخیره دانش، تسهیم
دانش، ایجاد و ذخیره دانش و کاربرد دانش بر انواع نوآوری سازمانی شامل نوآوری تولیدی، فرایندی و اداری
معنیدار بود و تمامی فرضیات تحقیق مورد تأیید قرار گرفتند.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، بیمه، بیمه پارسیان
بررسی نقش فرایندهای مدیریت دانش در توسعه و بهبود نوآوری سازمانی )مورد مطالعه: شعب شرکت بیمه پارسیان در تهران(