سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

ایمنى و بهداشت در کودکان 14ص

اختصاصی از سورنا فایل ایمنى و بهداشت در کودکان 14ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 14

 

ایمنى و بهداشت در کودکان

همین که کودک در استفاده از اشیاء مهارت پیدا مى‌کند، آگاهى از خطرات احتمالی، داراى اهمیت بسیار حیاتى است. در صورتى که در مورد چیزى احتمال خطر مى‌دهید، آن را از دسترس او دور نگه دارید.

- بچه‌ها هر چیزى را در دهان مى‌گذارند (این عمل، به لحاظ روانشناسى کودک، یک فرآیند شناخت اشیاء است. م). هرگز چیزهائى را که به‌علت کوچک بودن ممکن است توسط کودک بلعیده شود یا در گلوى او گیر کند و یا در گوش و بینى خود فرو نماید در دسترس او نگذارید. توجه داشته باشید که این اصل مى‌تواند شامل آن دسته از اشیاء بزرگترى باشد که قسمت‌هاى مختلف آنها را مى‌شود کَند یا به‌ هر علت جدا کرد.

مطمئن‌ترین وسایل بازی، ظروفى هستند که درِ آنها پیچى است. چون برخلاف درهاى فشاری، کودکان نمى‌توانند قبل از رسیدن به سن هجده ماهگى آنها را باز کنند.

اسباب‌بازى‌هائى را که احتمال مى‌دهید در رنگ آنها از سرب استفاده شده است، در اختیار آنها نگذارید.

بطرى‌هاى مورد استفادهٔ کودک را به‌دقت بشوئید و به‌طور کلى از بطرى‌هاى خالى مواد سفیدکننده و مایع شستشو به این منظور استفاده نکنید.

چیزهائى را که ممکن است باعث خفه شدن او شود از دسترس او دور نگه دارید. این اشیاء شامل کیسه‌هاى پلاستیکی، کوسن و بالش یا هر چیز دیگرى است که ممکن است روى او بیفتد.

- مراقب اشیاء تیز و بُرنده‌اى باشید که ممکن است انگشتان دست یا پاى او را زخم کند و یا رگ او را پاره نماید.

- هرگز او را با چیزهائى شبیه روبان تنها نگذارید.

- از اشیاء نوک‌تیزى که ممکن است در پوست او فرو برود و یا در بینى و چشم‌ها یا گوش‌هاى خود فرو کند پرهیز کنید. همین‌طور اشیاء لب‌تیزى که احتمال مى‌دهید باعث بریدگى شوند.

- ظرف‌هاى یک‌بار مصرف ماست را بلافاصله بعد از ترک خوردن، دور بیندازید.

- اشیاء سنگینى را که در صورت افتادن مى‌توانند آسیب‌رسان باشند، از دسترس او دور نگه دارید.

- از تمیز بودن محل بازى کاملاً مطمئن شوید.

- وسایلى که براى مواد غذائى از آنها استفاده شده است، از نظر بهداشتى خطرناک هستند. این نوع وسایل را قبل از اینکه در اختیار کودک قرار دهید، کاملاً استرلیزه کنید، اشیاء دیگر را با مایع ظرفشوئى و یا جوش شیرین بشوئید، آب بکشید و خشک کنید.

 

مراقبتهای دوره نوزادی

حرارت اتاق نوزاد را بین 18تا20 درجه بیشتر نباشد ، نوزاد را در سرما قرار ندهید و بیش از اندازه نیز نپوشانید . لباس نوزاد بایستی سبک و گشاد و راحت باشد . از قنداق کردن نوزاد که یک عمل غیربهداشتی و زیان آور است بپرهیزید و از قنداق کردن نوزاد حتی بمدت کوتاه خودداری کنید

 

حمام کردن روزانه نوزاد با داشتن بند ناف نه تنها اشکالی ندارد بلکه مفید است . از بدو تولد نوزاد بایستی حداقل یک روز در میان حمام داده شود و تمام بدن نوزاد را با آب و صابون و یا شامپوی مناسب شستشو داد . حمام دادن نوزاد بهیچوجه اثر سوء روی ناف نوزاد و محل ختنه نداشته بلکه شستشوی ناف با آب و صابون از بروز عفونت جلوگیری می نماید

 

حتما ناف نوزاد را با الکل یده پانسمان و با کاز استریل بپوشانید . روزی جند بار ناف نوزاد را با الکل و یا بتادین تمیز نمائید و پس از افتادن ناف ، محل بندناف را با الکل و یا بتادین تمیز کنید

به هیچ وجه به چشم نوزاد دست نزنید ، اگر ترشحی نشان می دهد به پزشک مراجعه کنید

در موقع گرفتگی بینی به هیچ وجه از شیر و سنجاق استفاده نکنید ، کمی سرم فیزیولوزیک ، نرمال سالین ، داخل بینی او بچکانید

 

برای جلوگیری از سوختگی پای نوزاد نخاطر ادرا و مدفوع او را زود به زود عوض نمایی و در صورت ابتلا از پودر استفاده نکنید ، پای نوزاد را با آب و صابون بشوئید و خشک کنید سپس با پماد آ+د چرب نمائید

 


دانلود با لینک مستقیم


ایمنى و بهداشت در کودکان 14ص

تحقیق در مورد بطن و تأویل قرآن 34 ص

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق در مورد بطن و تأویل قرآن 34 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 20

 

بطن و تأویل قرآن*

اشاره

تأویل از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دانش‌های قرآنی از آن بحث می‌شود. آن‌چه پیش‌رو دارید، مشروح یکی از سلسله کرسی‌های نظریه‌‌پردازی با موضوع بطن قرآن است که با حضور جمعی از فضلا و اندیشمندان برگزار شده است. نظریه‌پرداز محترم این نشست، کوشیده است تا گامی جدید دراین‌باره برداشته و طرحی نو دراندازد. میهمانان این نشست عبارتند از: دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی- دبیر کرسی - آیت‌الله محمدهادی معرفت، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، حجت‌الاسلام علی‌اکبر بابایی، استاد سید‌رضا مودب، استاد قدسی، دکتر آصفی، حجت‌الاسلام حسین علوی‌مهر و استاد علی نصیری. لازم به ذکر است که در این نشست آیت‌الله معرفت نظریه خویش را مطرح کردند و دیگر میهمانان به نقد آن پرداختند.

رضایی:** پیش از شروع جلسه دکتر رضایی، از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه قرآن پژوهی، دفتر نهضت تولید‌علم و انجمن قرآن پژوهی که در برپایی این کرسی نظریه‌پردازی زحمت کشیدند، تشکر کردند؛ همچنین ایشان از شبکه چهارم سیما، رادیو معارف، رادیو قرآن و روزنامه‌هایی که نمایندگانشان در جلسه حاضر بودند، قدردانی به عمل آوردند.

ایشان موضوع جلسه را که در زمینه نظریه‌پردازی است، برای حاضران بازگو کرده و به سبب روشن بودن اهمیت نظریه‌پردازی وتولید علم فقط اشاره می‌‌کنند که این کرسی در نوع خود اولین کرسی در زمینه مباحث دینی در حوزه علمیه قم به شمار می‌رود. این گردهمایی با حضور آیت الله معرفت به‌عنوان نظریه‌پرداز جلسه تشکیل گردید که پیش از سخنرانی ایشان دکتر رضایی در چند جمله به معرفی شخصیت استاد پرداختند.

حضرت آیت الله محمد هادی معرفت در سال 1309 شمسی در کربلا متولد شدند.

وطن اصلی ایشان اصفهان است، اما تحصیلات خود را در نجف گذرانده‌اند. ایشان از محضر بزرگانی همچون، آیت الله العظمی‌حکیم و آیت الله خویی و حضرات آیات: زنجانی، حاج‌شیخ‌حسین‌حلی، سید‌علی‌فانی و امام خمینی (ره) استفاده برده‌اند. ایشان در زمینه فقه، فردی صاحب نظر، مدرس درس خارج حوزه علمیه و در مباحث قرآن پژوهی از پیشگامان قرآن‌پژوهی کشور به شمار می‌روند. کتاب «التمهید فی علوم القرآن» ایشان در هفت مجلد مشهور است؛ همچنین کتاب «التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب» در دو جلد و نیز کتاب «صیانه القرآن عن التحریف» که از آثار ایشان است و اخیراً نیز با همکاری برخی از فضلای حوزه به‌تالیف کتاب گرانسنگی مشغول شده‌اند که «التفسیر الاثری الجامع» نام دارد و جلد اول آن منتشر شده است.

بحث ایشان که درزمینه «بطن و تأویل قرآن» است، در حقیقت نظریه نوینی است که در این جلد مطرح شده است؛ هر چند پیش از این نیز در کتاب «التفسیر و المفسرون» این بحث را به نوعی مطرح فرموده بودند.

موضوع بطن قرآن که گاه با عنوان تأویل از آن یاد می‌شود، یکی از موضوعات مهم علوم قرآن به شمار می‌‌آید. روایات متعددی هم از شیعه و سنی درموضوع بطن و تاویل قرآن وارد شده که «ان للقرآن ظهرا و بطنا»، یعنی قرآن ظاهری دارد و باطنی وحتی در برخی از روایات وارد شده است که هیچ آیه‌‌ای از قرآن نیست، مگر این‌که ظاهری دارد و باطنی که علامه مجلسی (ره) این روایات را در جلد 92 بحارالانوار گردآوری کرده است. در مورد بطن قرآن سه دیدگاه عمده در طول تاریخ اسلام مطرح شده است.

ـ دیدگاه اول که برخی از صوفیان و اسماعیلیه مطرح می‌‌‌‌کنند، این است که قرآن را به بطن منحصر می‌کنند و از ظاهر آن می‌گذرند؛ البته در طول تاریخ این دیدگاه مورد انتقاد گسترده‌ای واقع شده است.

ـ دیدگاه دوم که به اهل ظاهر و گاه به ابن تیمیه نسبت داده می‌شود که اکتفا به ظاهر شریعت است و تردید در روایات بطن.

ـ دیدگاه سوم که علامه طباطبایی در مقدمه المیزان مطرح کرده است، همان دیدگاه اهل بیت(ع) است و معتقد است قرآن، هم ظاهر دارد و هم باطن. این دیدگاه می‌گوید ما هم به ظاهر قرآن تمسک کنیم، چون ظهور حجت است و هم از باطن قرآن استفاده کنیم. در ذیل این دیدگاه، مطالب و دیدگاه‌هایی هم مطرح شده است؛ مانند دیدگاه علامه طباطبایی و امام خمینی. آن‌چه در این‌ نشست محل بحث است، دیدگاه جدیدی است که استاد معرفت در مورد بطن و تاویل قرآن مطرح می‌کنند و تفاوتهای آن را با دیدگاه‌های دیگر بیان می‌دارند و چنان‌چه ابهاماتی دارد، ایشان به‌توضیح می‌پردازند.

معرفت*: بسم الله الرحمن الرحیم. مسأله تأویل قرآن از دیرباز یعنی از همان دوران اول مطرح بوده و احیانا مورد سوء استفاده قرار گرفته است و بسیاری از صاحبنظران درباره این موضوع تحقیقاتی کرده‌ و نظراتی داده‌اند و بنده چون به این مسأله علاقه داشتم، از همان آغاز درباره این موضوع حساسیت نشان دادم و در پی این بودم که ببینم مقصود از بطن چیست و مبالغه نمی‌کنم که اگر بگویم بیش از ده، پانزده سال فکر مرا مشغول کرده بود و همین‌طور به عنوان یک مشکل لاینحل باقی مانده بود. شما می‌دانید برای یک نفر که دنبال مطلبی تحقیق می‌کند، این مساله برایش دغدغه و شاید عقده باشد و تا حل نشود، نمی‌تواند آرام باشد و از باب «من جد وجد» بالاخره خداوند کمک می‌کند.

پیغمبر اکرم (ص) مسأله بطن را از روز اول مطرح کرده‌ و فرمودند به این‌که «ان للقرآن ظهرا و بطنا».

بنابراین بسیاری در بیان مطالبی درباره قرآن و تفسیر آن بویژه در زمینه بطن احتیاط می‌کردند. این عده خود را راحت می‌کردند و معتقد بودند که بطن قرآن را کسی نمی‌داند و جزء اسرار است و مخصوص کسانی است که تنها با وحی رابطه داشته باشند؛ در نتیجه به همان مواردی که روایت، حال صحیح یا ناصحیح، پیرامون یک آیه به عنوان بطن می‌آورند، بسنده می‌کردند.

اما مسأله شمول که پیغمبر مطرح کردند، مسأله دیگری است. بنده اساساً روی این مسأله اندیشیده‌‌ام، اگر بنا بود بطن قرآن را عده مخصوصی بدانند، پیغمبر این را در ملأعام مطرح نمی‌کرد پس این که نبی اسلام (ص) بطن قرآن را مکرر در ملأعام و برای همه مسلمان‌ها مطرح کردند، مخاطبش همه انسان‌ها وهمه کسانی هستند که به قرآن علاقه‌مندند و قطعاً انگیزه‌ای در کار بوده است و می‌دانیم که اگر کسی دستور یا تکلیفی به شخصی یا اشخاصی کرد، معنایش این است که آن افراد قادر بر انجام آن هستند. پس اگر پیامبر به عموم مسلمانان و اندیشمندان اسلامی خطاب می‌کند که قرآن ظهری دارد و بطنی. یعنی این‌که دنبال آن بروید، زیرا می‌توانید به دست آورید، و معنایش این نیست که نمی‌توانید به‌دست آورید! پیغمبر نمی‌خواهد بگوید قرآن یک ظاهری دارد همه کس فهم و یک باطنی دارد که مخصوص دیگران است و شما نمی‌‌فهمید. این را نمی‌خواهد بفرماید! حضرت می‌خواهد این را بفرماید که قرآن یک مدلول ظاهری بر حسب دلالت سطحی کلام، یعنی سطحی‌نگری دارد که اگر شما روی قرآن بنگرید، قادرید از آن برداشت کنید، همچنین پیغمبر می‌خواهد تأکید کند که قدری عمق‌نگر هم باشید. در واقع این همان تبیین آیه شریفه «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» است؛ یعنی قرآن صرفاً بسنده کردن به سطح ظاهری این مطلوب نیست. برای عده‌ای مطلوب است، اما مطلوب بالاتر درون‌نگری است. بطن یعنی درون نگری و تعمق.

پس این کار برای اندیشمندان جهان اسلام امکانپذیر است. این نکته را نیز بنده فروگذار نکنم که ما نمی‌خواهیم نقش اهل‌بیت (ع) را در این زمینه نادیده بگیریم، کلا بنده مکرر در جلسات خدمت دوستان عرض کرده‌ام که نقش ائمه (ع) در تفسیر و تبیین قرآن نقشی کلیدی است؛ یعنی راه فهم قرآن و نحوه استنباط وکشف معانی ظاهر وباطن را ائمه (ع) به ما یاد می‌دهند، مانند یک استادی که به شاگردان تعلیم می‌دهد که مثلاً فقها چگونه از روایات و قرآن برداشت کنند. ائمه (ع) در ضمن این‌که احیانا تفسیر می‌کرده‌اند، ولی عملاً می‌خواستند یاد دهند که چگونه باید تفسیر کرد. پس ما اگر بخواهیم در تک‌‌تک جزئیات در پی این باشیم که ببینیم روایتی از ائمه (ع) درباره ظهر یا بطن قرآن رسیده، این اشتباه است، اصلا چنین چیزی نبوده است؛ چون خود ائمه تأکید می‌کردند که بکوشید این مطلب را خود از قرآن در‌یابید؛ البته روش این کار را نیز یاد داده‌اند و بیشترین تأکید ائمه (ع) برای حل رموز قرآن و فهم معانی دقیق آن این بود که می‌فرمودند شما هنگامی که می‌خواهید به حقانیت و مفاهیم عالیه قرآن و هر آیه‌ای دست یابید، در‌پی آن نکته‌ها (ظرافت‌هایی) باشید که در آیه‌ اعمال شده است؛ یعنی یکی از روش‌های ائمه (ع) این بود که خیلی سطحی نگر نباشید، ببینید در آیه نکته‌های ظریفی احیانا وجود دارد که شما از آن نکته می‌توانید به معنای واقعی و اصیل پی برید. یک مفسر باید به نکات و ظرایف آیات توجه کند، نه این که فقط به «المنجد» مراجعه کند تا ببیند این کلمه معنایش چیست! پس ائمه (ع) نقش اساسی داشته‌اند؛ اما برای این‌که ما بتوانیم به مفاهیم عالیه قرآن دست یابیم، راه آن را به ما آموخته‌اند.

عبیده سلمانی و بره حمدانی وعلقمه بن قیس سه تا از شاخصه‌های تابعین هستند؛ این‌ها از مولا امیرالمومنین پرسیدند که ما احیانا با مشکلاتی در فهم قرآن روبه‌رو می‌شویم، چه کنیم؟ حضرت فرمود: «علیکم بالعتره» و امام باقر (ع) شاخصه دوره تابعین است و همه این‌ها به حضرت رجوع می‌کردند. حضرت باقر (ع) در عهد تابعین برای حل مشکلات تمام مردم. به عنوان شاخص مطرح بودند. گفتنی است که خانه حضرت پناهی بود برای فهم دین در تمام ابعادش، حتی برای علما. دوره تابعین دوره‌ای بود که همگان به خاندان نبوت علاقه‌مند بودند ابن ندیم در الفهرست می‌گوید: «جل التابعین بل الاکثریه الغالبه من التابعین هم شیعه آل البیت» این‌ها همه گرد شمع امام باقر و امام صادق (ع) می‌‌چرخیدند و از این‌ها استفاده می‌‌کردند. پس نقش ائمه (ع) در تمام ادوار نقش معلم بوده است؛ حتی عبد‌الکریم شهرستانی می‌گوید: در فکر بودم که یک تفسیر قرآن بنویسم، ولی در پی استاد بودم و چون می‌دانستم که استاد باید از خاندان پیامبر باشد، مدتها کاوش کردم «حتی اثرت علی سید جلیل من ذریه رسول الله….» بنابراین نوشتن تفسیر را شروع کردم؛ البته با این عقیده که باید حل معضلات قرآن از این طریق شود. پس این یک مسأله‌ای بوده که در صدر اسلام مطرح بوده از نقش والای ائمه خبر می‌دهد. پس ما نمی‌توانیم هیچ کدام از این مسائل را نادیده بگیریم.

ولی آن چه بنده می‌خواهم عرض‌ کنم این است که ما برای فهم یک آیه دقیقا باید ببینیم چه روایتی این‌جا هست؛ خوب بسیاری از آیات وجود دارد که درباره آن‌ها هیچ روایتی نیست. پس ما خود موظفیم که پیرامون قرآن و به دست آوردن مطالب اساسی که در قرآن مطرح شده است، تحقیق کنیم؛ البته ائمه (ع) راه فهم را نیز به ما آموخته‌اند.

فخمی‌بن یسار از امام باقر (ع) می‌پرسد: این که پیغمبر اکرم فرموده است «ان للقرآن ظهرا و بطنا» مقصود چیست؟ یعنی این دغدغه برای آن‌ها هم بوده است که مقصود از بطن چیست. حضرت فرمودند: «ظهره تنزیله و بطنه تأویله» بعد توضیح می‌دهند: مقصود این است که شما یک وقت به قرآن سطحی می‌نگرید، سطحی‌نگری یعنی همین اسباب نزول و یک وقت عمقی می‌نگرید که همان بطن است؛ اکنون بنده این نکته را در این‌‌جا عرض می‌کنم که سر این‌که قرآن ظاهرا و باطنا ذودلالتین است این است که قرآن به عنوان یک کتاب مدون از آسمان نازل نشده است، بلکه در مدت بیست سال (بعضی‌ خیال می‌کنند که قرآن در طول بیست و سه سال نازل شد که اشتباه می‌کنند زیرا؛ نزول قرآن سه سال بعد از بعثت آغاز شد) «نزول نجوما و بالمناسبات» داشته است یعنی هرگاه پیشامد و رخدادی می‌شد و مشکلاتی در جامعه اسلامی آن روز رخ می‌داد، حال هر نوع مشکل از قبیل مشکلات سیاسی، علمی، از لحاظ معارف و … آن وقت پیغمبر و مسلمان‌ها در انتظار این بودند که حل این مشکل با نزول وحی قرآنی باشد؛ درنتیجه آیاتی برای حل آن مشکل می‌آمد یا یک مناسبتی رخ می‌داد و آیه‌‌ای برای آن نازل می‌شد. خلاصه قرآن چون در زمان‌ها و مناسبات مختلف نازل شده است و هر کدام ناظر به یک جهت خاصی است، همین امر قرآن را با همان جنبه خاص مرتبط می‌کند. معنای این سخن این است که قرآن می‌شود «تاریخ»؛ در صورتی که قرآن برای همه بشریت تا ابد هدایت عامه است. این دغدغه‌ای بود که پیغمبر را واداشت که این هشدار را به ما بدهد که درست است این آیه به مناسبت خاصی نازل شد و ناظر به همان مناسبت است، اما شما باید درون‌نگر باشید؛ زیرا این آیه در درون خود حامل رسالت عام و ابدی است. شما نگویید این آیه که در این مورد خاص نازل شده، مشکل خاصی را حل کرده است! اگر این‌گونه باشد، به فرموده امام باقر (ع) مبنی بر: «اذا لمات القرآن بموتهم» تاکنون قرآن مرده بود! مثل نسخه‌هایی که یک دکتر برای یک مریض می‌نویسد، امروز یک نسخه می‌نویسد، فردا یک نسخه دیگر،… بعدها نسخه‌ها به هیچ دردی نمی‌خورد. قرآن نسخه‌ای است برای علاج مسائل و مشکلاتی که آن روز رخ داد. اما در عین حال که نسخه‌ای برای علاج مسائل آن روز است، ولی در طی هر یک از این‌ها رسالتی نهفته است، یک پیام عام است. پیغمبر می‌خواهد بفرماید که شما در عین این‌که به شأن نزول‌ها مراجعه می‌کنید که این آیه در چه موردی نازل شده و چه کسی را هدف گرفته است و فلان کس را مثلاً ابوجهل یا فلان… را هدف گرفته است، این حسب تنزیل است. ولی به این بسنده نکنید؛ زیرا آن وقت می‌شود کتاب تاریخ. بلکه باید درون نگر باشید! باید درک کرد که در طی این آیه چه رسالت و چه پیامی است که همین مطلب، جاوید بودن این کتاب مقدس را تضمین می‌کند. اگر قرآن سطحی بود، مربوط به همان گذشته می‌شد. در اینجا لازم است مثالی بیاورم، البته آن را همه جا گفته‌ام، ولی برای تقریب ذهن مجددا بیان می‌کنم.

بسیاری ازآیات قرآن خطاب به شخص وجود دارد و مخاطب آن اشخاص خاصی هستند و مثال‌های بسیاری هم در این زمینه آمده است؛ برای نمونه «و ما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحی الیهم فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» (نحل/44) مخاطب این آیه مشرکین هستند و سبب نزول این آیه تشکیک مشرکین در مسأله نبوت است که آیا ممکن است بشر پیامبر شود؟ البته خداوند به این شبهه، هم جواب حلی داده است، هم نقضی. جواب حلی را با آیه دیگر یعنی و قالوا لو لا انزل علیه ملک و لو انزلنا ملکا لقضی الامر ثم لا ینظرون همچنین و لو جعلناه ملکا لجعلناه رجلا و للبسنا علیهم ما یلبسون داده است، یعنی اگر بنا بود که ما ملکی بفرستیم، ملک چون قابل ملاقات و قابل مقابله و مواجهه و مکالمه با انسان‌ها نیست، پس باید به صورت بشر درآید و همین لباس بشر را بپوشد و وقتی این طور شد، شبهه خواهند کرد که چه کسی گفته است که تو ملک هستی؟ آن ملک که آمده است، به‌صورت انسان با شما صحبت می‌کند، شما از کجا می‌گویید این ملک است؟ باید خود بگوید من ملک هستم، خوب می‌گویند از کجا می‌گویی ملک هستی؟ این جواب حلی است. جواب نقضی این است: شما عرب‌ها که همدست یهودی‌ها هستید و معتقدید: که این گروه عالم هستند، پس از آن‌ها بپرسید که پیامبرانشان چه کسانی بودند؟


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد بطن و تأویل قرآن 34 ص

نمونه پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر

اختصاصی از سورنا فایل نمونه پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

نمونه پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر


نمونه پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر

پرسشنامه حاضر با هدف انجام پروژه ای تحت عنوان بررسی اضطراب مرگ (تمپلر)، طراحی شده  که به صورت فرمت PDF در 15 سوال در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است، در صورت تمایل می توانید این محصول را از فروشگاه خریداری و دانلود نمایید.


دانلود با لینک مستقیم


نمونه پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر

تحقیق در مورد تحقیق عربی أثر الاسلام‌ و المسلمین‌ فی‌ الأندلس‌ 70 ص

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق در مورد تحقیق عربی أثر الاسلام‌ و المسلمین‌ فی‌ الأندلس‌ 70 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 66

 

بسم‌ اللّه‌ الرحمن‌ الرحیم‌

أثر الاسلام‌ و المسلمین‌ فی‌ الأندلس‌

استاد مربوطه‌:

الدکتور ابویسانی‌

محقق‌:

زینب‌ صمیمی‌

عام‌ 88-1387

الحضاره‌ الاسلامیه‌ تغزو اوربا و توقظها

انتقلت‌ الحضاره‌ الاسلامیه‌ الی‌ أوربا، وأیقظتها من‌ سباتها، سواء فی‌ ذلک‌ الحضاره‌الفّریه‌ أو الحضاره‌ العمرانیه‌، و تم‌ نقل‌ هذه‌ الحضاره‌ بطریق‌ الطلاب‌ الأوربیین‌ الذین‌ التحقوابالجامعات‌ الاسلامیه‌ فی‌ قرطبه‌ و اشبیلیه‌ و مالقه‌ و غرناطه‌ ثم‌ عادوا الی‌ بلادهم‌ یحملون‌أفانین‌ من‌ العلم‌ و المعرفه‌ و الحکمه‌، أو عن‌ طریق‌ المحجنین‌ و هم‌ المسلمون‌ الذین‌ کانوابعیشون‌ فی‌ کنف‌ الممالک‌ المسیحیه‌ قبل‌ سقوط‌ غرناطه‌، أو عن‌ طریق‌ المستعربین‌ و هم‌المسیحیون‌ الذین‌ کانوا یعیشون‌ فی‌ کنف‌ الحکم‌ السلامی‌، و ظلوا هم‌ و أولادهم‌ مصابیح‌هدی‌ لأوربا بعد انتهاؤ ملک‌ المسلمین‌، و کذلک‌ عن‌ طریق‌ الموریسکیین‌ و هم‌ المسلمون‌الذین‌ أرغموا علی‌ ترک‌ الاسلام‌ أو علی‌ الأقل‌ التظاهر بذلک‌ بعد سقوط‌ غرناطه‌.

و سنذکر فیما یلی‌ نماذج‌ من‌ المعارف‌ التی‌ نقلت‌ من‌ الحضاره‌ الاسلامیه‌ لأوربا، وأغلب‌ ما نذکره‌ مقتبس‌ من‌ کتاب‌ «الفکر الاسلامی‌: منابعه‌ و آثاره‌» الذی‌ قمت‌ بترجمته‌ من‌الانجلیزیه‌ و به‌ تفصیل‌ کاف‌ عن‌ هدا الموضوع‌ فلیرجع‌ الیه‌ من‌ یشاء.

من‌ الفکر الاسلامی‌ للفکر الغربی‌ فی‌ الفلک‌:

هناک‌ مؤلفات‌ أربعه‌ لأبی‌ معشر، و کذلک‌ الجدول‌ الفلکی‌ الذی‌ صنعه‌ الخوارزمی‌، و قدترجمها کلها للغه‌ اللاتینیه‌ أدلارد الباثی‌ و یوحنا الاشبیلی‌ أما الجدول‌ الفلکی‌ الذی‌ صنعه‌البتانی‌، فقد ترجمه‌ الی‌ اللاتینیه‌، ثم‌ أعاد ترجمته‌ بعد ذلک‌ ألفنسو العاشر و ترجم‌ جراردالکرمونی‌ کتاب‌ الهیئعه‌ لابن‌ جابر و قد نشرت‌ هذه‌ الترجمه‌ سنه‌ 1534، و قد سجل‌ هذاالکتاب‌ تقدما واضحا و أدخل‌ تحسینات‌ کبیره‌ علی‌ أبحاث‌ بطلیموس‌، و قد ترجمت‌ الی‌اللاتینیه‌ أبحاث‌ أخری‌ کثیره‌ فی‌ الفلک‌ کتبها البحاثه‌ المسلمون‌ أمثال‌ أبی‌ بکر و القابسی‌ والبتانی‌ و الفرغانی‌ و غیرهم‌، و قد کان‌ لهذه‌ الأبحاث‌ أثر واضح‌ فی‌ تقدم‌ هدا العلم‌ بأوربا،فمن‌ المسلم‌ به‌ أن‌ الجداول‌ الفلکیه‌ التی‌ وضعها و أکملها العاشر لم‌ تکن‌ الاتجدیدا للفکرالاسلامی‌ فی‌ علم‌ الفلک‌ و مثل‌ ذلک‌ یقال‌ عن‌ جداول‌ التی‌ اتخذت‌ أساسا لها ما کتبه‌ المسلمون‌و بخاصه‌ ما کتبه‌ الزرقالی‌، و کذلک‌ مؤلفات‌ التی‌ کانت‌ فی‌ الحقیقه‌ اقتباسا من‌ جداول‌الزرقانی‌، و قد حلت‌ الجداول‌ الفلکیه‌ التی‌ صنعها المسلمون‌ محل‌ جداول‌ الیونان‌ و الهنود وأغنت‌ عنها، و قد شاع‌ استعمالها حتی‌ وصلت‌ الصین‌، و انتقع‌ بثقافه‌ الفلکیین‌ المسلمین‌ بدلیل‌أنه‌ أورد فی‌ کتابه‌ اقتباسات‌ من‌ الزرقانی‌ و البتانی‌. و بجانب‌ هذا نجد اللغات‌ الأوربیه‌تستعمل‌ بعض‌ الألفاظ‌ الفلکیه‌ العربیه‌ مثل‌ المأخوذه‌ من‌ السموت‌ و المأخوذه‌ من‌ کلمه‌ ناظرمما یؤکد تراثا اسلامیا ضخما تسرب‌ الی‌ أوربا المسیحیه‌.

من‌ الفکر الاسلامی‌ للفکر الغربی‌ فی‌ الریاضه‌:

و قد الی‌ معاهد المسلمین‌ بأسبانیا کثیر من‌ التلامیذ الذین‌ أصبحوا فیما بعد أساتذه‌ وقاده‌ فی‌ الدراسات‌ الریاضیه‌ و الطبیه‌، و من‌ بین‌ هؤلاءأدلارد الباثی‌ و مورلی‌ النور فلکی‌. وکان‌ هؤلاء یعودون‌ الی‌ بلادهم‌ لیعلموا أقوامهم‌ ما تلقوه‌ من‌ أساتذتهم‌ المسلمین‌، کما کانوایترجمون‌ أهم‌ ما کتبه‌ الباحثون‌ المسلمون‌، فقد ترجم‌ أدلارد سالف‌ الذکر کتاب‌ الخوارزمی‌عن‌ النظریه‌ الهندیه‌ فی‌ الحساب‌ و الاحصاء، و قد حملت‌ هذه‌ الترجمه‌ للغرب‌ - بجانب‌ هذه‌النظریه‌ - الأرقام‌ التی‌ سمیت‌ فی‌ الغرب‌ بالأرقام‌ العربیه‌، أما الأرقام‌ الغباریه‌ فقذ قلت‌ الی‌الغرب‌ بواسطه‌ جربرت‌ الذی‌ تلقی‌ ثقافته‌ فی‌ أسبانیا أیضا قبل‌ أن‌ یحتل‌ منصب‌ البابویه‌باسم‌ سلفوستر الثانی‌ (999-1003 م‌) و لم‌ تستعمل‌ هذه‌ الأرقام‌ فی‌ الغرب‌ قبل‌ منتصف‌القرن‌ الثالث‌ عشر، و کان‌ استعمالها علی‌ ید لونردوفیبانوسی‌، و قد تلقی‌ هذا دراسته‌ أیضاعلی‌ ید مدرس‌ مسلم‌، و مؤلفات‌ لونردو کانت‌ حجر الأساس‌ فی‌ الریاضه‌ عند الأوربیین‌، وقد حوت‌ هذه‌ المؤلفات‌ النسب‌ المثلثیه‌ السته‌ التی‌ وضعها الریاضیون‌ المسلمون‌، و مثل‌ هذایقال‌ عن‌ مؤلفات‌ التی‌ کان‌ واضحا أنها کررت‌ ما قدمه‌ العرب‌ من‌ دراساه‌ فی‌ الریاضه‌. أماالمؤلفات‌ الریاضیه‌ التی‌ کتبها أستاذ الریاضیات‌ فی‌ فینا فی‌ القرن‌ الخامس‌ عشر فقد اعتدمت‌أکثر الاعتماد علی‌ أبحاث‌ الزرقالی‌، ولجورج‌ هذا تلمیذ اسمه‌ أصبح‌ فیما بعد أستاذا فی‌ وله‌بحث‌ فی‌ الریاضیات‌ نشر أکثر من‌ مره‌ خلال‌ القرن‌ السادس‌ عشر، و یعتبر أول‌ بحث‌


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد تحقیق عربی أثر الاسلام‌ و المسلمین‌ فی‌ الأندلس‌ 70 ص

رشد رفتاری و واکنش در کودکان 16ص

اختصاصی از سورنا فایل رشد رفتاری و واکنش در کودکان 16ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

 

 

 

مشخصات رشد رفتاری در 10 سالگی :

این سن ، برترین سن است چون کودک در نزدیکی اوایل بلوغ نوجوانی است. رفتارهای ملایم و متعادل و خوبی را از خود نشان    می دهد. اطاعت کردن، احساس رضایت کامل از زندگی، صمیمیت و محبت در این سن بارز است. در این زمینه بولهر دانشمند روان شناسی معتقد است که در این سن شباهت دختران و پسران در این سن ببیشتر است. برعکس گزل می گوید که در این سن دختران و پسران بالاترین تفاوت ها را با هم دارند و معتقد است که دختران از بلوغ اجتماعی بیشتری برخوردارند و به مسأله ازدواج فکر می کنند.

 

 

* رفتارهای غیر عادی کودکان و عقب ماندگی های ذهنی :

الف) واکنش های عصبی :

یکی از رفتارهای غیر عادی کودکان، واکنش عصبی است که حاصل تضادهای درونی است و درگیری فرد با عوامل محیطی است و از عوامل و عارضه آن ترس و اضطراب می باشد. چنانچه محیط خانواده نامساعد باشد که کودک به این اختلالات دچار می شود مشهور است که والدین کودکان عصبی تربیت می کنند چون والدین نخستین الگوهای فرزندان هستند. چنانچه محیط بعدی مثل کودکستان و دبستان نامساعد باشد در ساخت این واکنش نقش خواهند داشت و معلم عصبی ،شاگردان عصبی بار خواهد آورد.

 

 

واکنشهای عصبی بر دو قسم هستند :

الف)- واکنش های اضطرابی :

 که در آن، ما کودک را مضطرب می بینیم مثل اختلال در خوابیدن و ترس هایی که کودک مطرح می کند، ترس هایی که در شب منجربه بیدار شدن کودک از خواب می شود و او پدر و مادر را بیدار می کند  و اظهار می کند که خواب ترسناک دیده است که نشانگر اختلال اضطرابی است. همچنین ترس از حیوانات تخیلی و کارتون و فیلم هایی که کودک می بیند و روی او تأثیر می گذارد و او را با واکنش های اضطرابی روبه رو می کند.

 

 

ب)- واکنشهای غمگینی :

در این واکنش ،ما کودک را در حالت غمگین می بینیم. غمی در ذهن کودک سنگینی می کند که هر چه زودتر باید به غم موجود در ذهن آن  ها پی برد و رسیدگی کرد. انزواطلبی کودک و دوری از والدین و به گوشه ای خزیدن و کمتر صحبت کردن و در جمع شرکت نکردن و بهانه گیری نشانه ای از این گونه اضطراب است. ممکن است ایجاد این اضطراب روابط مستبدانه ناجور و بی مهری ها نسبت به کودک باشد.

 

 

ج)- واکنش های منشی :

ممکن است واکنش ها در  این جا با رفتارهایی که از کودک عادی انتظار داریم فاصله داشته باشد مثل دزدی، تقلب، تزویر و ریا. به این موارد که با موازین و هنجا رهای جامعه در ستیز است اختلالات منش می گویند. البته اوج این اختلالات در 16-14سالگی است که کودک وارد مرحله نوجوانی شده است. خانواده هایی که در آن ها طلاق انجام گرفته است و مشاجره وجود دارد ، فرزندان را به سمت اختلالات منش سوق می دهد و بعضی وقت ها این اختلال در صورت عدم توجه والدین می باشد. ممکن است والدین به دنبال کار خود باشند و به فرزند توجه نکند و یا به خاطر اشتغالات وقت نکنند به فرزندان توجه کنند و همچنین تقلید از بزهکارران ممکن است عامل این اختلال باشد. کودک ممکن است یک آدم ناجور و خلافکار را الگوی خود قرار دهد.

 

برای پیشگیری و درمان این اختلال، خانواده مربیان جامعه باید دست به کار شوند و من برتر را در کودک ایجاد کند که این من برتر در اثر نگرش های  اجتماعی حاصل می شود که این نگرش ها اگر خوب و منطقی باشند می تواند من برتر خوب را ایجاد کند.

 

دومین مورد، تذهیب در کودکان است. هر چه کودک در سن پایین تر باشد متعادل کردن او و تربیت او راحت تر است و چنانچه کودک به سن بالاتر ونوجوانی برسد طبعاً امکان درمان او سخت تر می شود.

 

سومین مورد خانواده درمانی است. ممکن است خود کودک درخانواده، مشکلی خاص نداشته باشد و این اختلال که  در او ایجاد شده و به خاطر رفتار والدین او باشد. این کار به وسیله مددکار اجتماعی انجام می شود و مسأله خانواده را حل می کند.

 

 

د)- اختلالات مربوط به تغذیه و دفع :

1- بی اشتهایی روانی :

 کودک در بعضی مواقع اشتها را به کلی از دست می دهد و غذا نمی خورد. در پی آن افت فشار پیدا می کند و به زیر سرم می رود. اختلال در مرحله نهایی از نظر رشد   روانی - جنسی فروید برای کودک انجام شده است و چون دراین مرحله تثبیت انجام شده کودک دراین سن دچار این مشکل می شود و عده ای معتقد ند که فشار والدین برای تغذیه کودک عامل این بی اشتهایی است. برقراری عاطفی با کودک می تواند در رفع مشکلات او کمک کند .

 

2- چاقی مفرط :

در این جا با خوردن غذا بر حجم و وزن کودک اضافه می شود و احتمال دارد در اثر اختلال  در ترشح هورمون های خاصی در بدن رخ بدهد و مثلاً هورمون رشد بیش از اندازه ترشح شود . فرد به پر خوری مبتلا شود و این مواد غذایی جذب شود و وی فربه تر شود و ممکن است به بیش از حد اتکا داشتن به مادر و وابستگی به مادر باعث پر خوری شود. بدین وسیله کودک علاقه خود را به مادر نشان دهد و عده ای عوامل عصبی را مطرح می کنند که در پرخوری می تواند نقش داشته باشد .

 

3- عادت مکیدن :

مثل انگشت مکیدن که کودک در یک سنی انگشت به دهان می برد  و می مکد و جویدن ناخن ممکن است نا پختگی و عدم رشد عاطفی این عوامل را منجر شود. در مورد امتحان می بینیم که به خاطر اضطراب کودک شروع   به این کارها می کند یا ممکن است به دلیل دیدن فیلم های هیجانی یا صحنه های ترسناک دست به این کار بزنند.

 

4- شب ادراری :

 در حدود 8 سالگی کودک می تواند ادرار خود را کنترل کند و در بعضی وقت ها به خاطر عوامل خاص نمی تواند ادرار را کنترل کند در پسران شب ادراری 2 برابر دختران است چنانچه عامل بدنی نداشته باشد عامل روانی دارد که توسط  روان پزشک حل می شود.

 

 

نقیصه های ذهنی :

یعنی فرد از نظر توان عقلی و پتانسیل هوشی مشکل دارد و چنانچه  بهره هوشی کودک بر تقدیم سن عقلی او بر سن شناسنامه ای شود ضرب در عدد 100 و باید طوری میانگین شود کودک عدد کمتر از 100 از طریق آزمون نشان می دهد بهره هوشی 70 را ما مرز کودک عادی و عقب مانده تلقی کنیم . کسی که بهره هوشی اش 70 است یک کودک دم مرز است چنانچه بهره هوشی کمتر از 70 باشد یکسری مسائل و مشکلات ایجاد می کند. بهره هوشی 90-75 را بهره ی هوشی کند آموزان می گویند که برای آموزش و خواندن و نوشتن و یادگیری ریاضی احتیاج به دقت و توجه زیاد است و والدین باید دقت بیشتری را صرف کنند بهره هوشی کمتری بین 75-50 می باشند به این افراد ، افراد آموزش پذیر می گویند که می توانند تا حدودی آموزش ببینند، یعنی اطلاعات عمومی خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت های حرفه ای مختصر و عواملی از این قبیل را آموزش می بینند . و تا حدودی کلاس چهارم و پنجم ابتدایی می توانند پیش بروند و رفتن به مقاطع بالاتر برای آن ها مشکل خواهد بود آن هایی که بهره هوشی بین 50-25  دارند تربیت پذیر هستند که می توانند تربیت شوند که لباس های خودشان را خود بپوشند و غذا را بتوانند خودشان بخورند و مهارت های ساده را فرا بگیرند این افراد از نظر هوشی  مثل کودکان 1 تا 3 ساله هستند. و کودکانی که بهره هوشی 25 به پایین را دارند کودکان حمایت پذیر هستند. این کودکان نیاز به حمایت و سرپرستی مدام دارند و چنانچه سرپرستی  نشوند از پای در


دانلود با لینک مستقیم


رشد رفتاری و واکنش در کودکان 16ص