سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

بررسی تاثیرات آلودگی صوتی، نوری و آب و محیط زیست بر روان و رفتار موجودات زنده و انسان - 75 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش

اختصاصی از سورنا فایل بررسی تاثیرات آلودگی صوتی، نوری و آب و محیط زیست بر روان و رفتار موجودات زنده و انسان - 75 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

بررسی تاثیرات آلودگی صوتی، نوری و آب و محیط زیست بر روان و رفتار موجودات زنده و انسان - 75 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش


بررسی تاثیرات آلودگی صوتی، نوری و آب و محیط زیست بر روان و رفتار موجودات زنده و انسان - 75 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش

 

 

 

 

 

 

 

بهترین سایت خرید فایل آماده

 

1  آلودگی هوا

هوا چیست؟ هوا مخلوطی ازگازهاست که هریک قشرنسبتا نازکی را دراطراف زمین به وجود آورده اند وبه کار برده می شوند می باشد(دبیری،1379 ).

 اجزاء اصلی هوا: نیتروژن، اکسیژن، آرگون، دی اکسید کربن، نئون،هلیوم ،متان،گزنون، هیدروژن، کریپتون، آرنون ،نیتروس اکسید ،آمونیاک، دی اکسید نیتروژن، مونواکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد سولفید هیدروژن واجزاء فرعی می باشند(دبیری،1379 ).

 هوای آلوده : اضافه شدن هرماده ای که تا حدی، خواص فیزیکی وشیمیایی هوا راتغییر می دهد، به این مواد آلاینده گفته می شود(دبیری،1379).

براین اساس هرنوع ماده ای که طبیعی یا مصنوعی بتواند ازهوا بدست آید، به عنوان آلوده کننده طبقه بندی می شود که ممکن است مایع ، جامد ، گاز،یا مخلوطی ازاین ها باشد.

انواع آلوده کننده ها: مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن،هیدروکربنها ،اکسیدهای سولفور(SOx) وذرات معلق (دبیری،1379).

  منابع آلوده کننده  :  نقل وانتقالات ، احتراق ،  فرایندهای صنعتی،  زباله های جامد و مواد متفرقه  (دبیری،1379).

فلزات سنگین ، سموم موجود درطبیعت و دود سیگار،ازجمله آلاینده های زیست محیطی می باشند که تاثیر آنها بررفتارانسان و سایرموجودات دراین جا بررسی خواهد گردید.

2-2  فلزات سنگین

 درجوامع صنعتی،گریزی ازمواد شیمیایی و فلزات سمی نیست.علاوه برخطرهای زیادی که این مواد درخانه وبیرون ازخانه دارد، بسیاری ازشغل ها مستلزم قرار گرفتن درمعرض این آلاینده ها می باشد

فلزات سنگین به صورت فلزی هیچ نقشی دربدن ندارند ومی توانند بسیارسمی باشند.

این فلزات ممکن است درمحیط رها شوند.  درهوا ،آب آشامیدنی ،غذا و یا درتعداد معدودی ازتولیدات شیمیایی توسط انسان می توان آنها را یافت.

راههای متعددی برای ورود این فلزات به داخل بدن وجود دارد. این فلزات ازطریق تنفس یا همراه با غذا ویا جذب ازطریق پوست وارد بدن می شود،که اگربا سرعتی بیش ازسرعت مکانیسمهای سم زدایی بدن درداخل بافتها تجمع یابند، به مرورزمان اثرات سمیت خود را دربدن آشکار می کنند. 

باید توجه داشت که برای ایجاد مسمومیت لزوما وجود غلظت های بسیاربالا الزامی نیست. همانطوری که فلزات سمی دربافت های بدن تجمع می یابند،بعدازمدتی به سطوح غلظتی سمی خود می رسند،این حالت زمانی به هشدار تبدیل می شود که بدانیم  فلزات سنگین دربدن چه می کنند.

تحقیقاتی که روی اثرات فلزات سنگین انجام شده است، تاکید می کند که این مواد می توانند به صورت مستقیم با مختل کردن عوامل مغزی وعصبی،بررفتارتاثیربگذارند. درواقع تاثیرآنها برموادانتقال دهنده ( نورو ترانسمیتر) خواهدبود که عملشان انتقال پیام های سلولی بخشهای مختلف بدن وتغییردرعملکرد فرایندهای مختلف متابولیکی درداخل بدن خواهد بود.

یکی ازسیستم های مهمی که نقش بسیاری درکنترل رفتارها خواهد داشت، سیستم هورمونی غدد درون ریزبدن می باشد. فلزات سنگین با اثربراین سیستم وبا مختل کردن عملکرد آن، تغییردررفتاررا باعث می شود. درنهایت می توان فلزات سنگین را این گونه معرفی کرد : فلزات سنگین عناصرکم مقداری هستند که دانسیته آنها درنهایت 5 برابرآب می باشد. بنابراین آنها عناصرپایداری هستند، به این معنی که بدن قادر نخواهد بود که آن ها را تجزیه کند.

ازجمله این عناصرمی توان سرب، جیوه ،آرسنیک ،کادمیوم و.... را نام برد .

 

2-2-1  اثر سرب بر رفتار کودکان

موضوعی که امروزه توجه زیادی را به خود معطوف کرده است ، اثربالقوه تماس زیاد با سرب و اثربرسیستم عصبی- رفتاری کودکان می باشد. نتایج می دهد که تماس زیاد با این آلاینده ی محیط زیست موجب کاهش ضریب هوشی، کاهش درحافظه ی کوتاه مدت، ناتوانی های گفتار، کاهش مهارت های حرکتی ظریف وهمچنین کاهش سرعت عکس العمل ها وکاهش میزان هماهنگی چشم با دست خواهد شد.همچنین تحقیقات اپیدمیولوژیکی نیزبرای تعیین رابطه ی سطح سرب خون ورفتاردردوران کودکی ونوزادی صورت گرفته است.

مطالعات مختلفی که درآن ارتباط  ضریب هوشی کودکان (IQ) و سرب موجود درمحیط  بررسی شده صورت گرفته است. محققین سعی کرده اند که ارتباط  بین درجه بندی کامل (IQ) درکودکان5 ساله و وبزرگتربا سرب بدنشان را بررسی کنند.برای بررسی این رابطه، 26تحقیق که به صورت اپیدمیولوژیکی صورت گرفته بود مورد بازبینی قرارگرفت ودرنهایت نتیجه ای که حاصل شداین بود که تماس با سرب باعث نقصان اندکی درضریب هوشی خواهد شد.

اما باید چند عامل تسهیل کننده ی دیگر مد نظر قرار بگیرد:

  • آیا مطالعات انجام شده مشخص هستند؟
  • آیا کنترل کافی روی عوامل گمراه کننده وجود داشته است؟
  • آیا منحنی های انتخابی به کار گرفته شده ،قابل پیگیری می باشند؟

4) آیا کودکان با ضریب هوشی پائین، رفتاری را پذیرفته اند که آنها را درتماس بیشتربا سرب قرار دهد.ارتباط بین سطح سرب خون واثرات آن بربروز تغییرات رفتاری درسطوح بسیارزیاد 30 میلی گرم دسی لیتر گزارش شده است.

گرچه ارتباط دادن سطح پائین سرب با اثرات زیان بار برروی نمو هوشی- عصبی- رفتاری مشکلتر است.دراینجا به رابطه ای اشاره می شود به نام رابطه معلولی معکوس:

براساس بررسی های انجام  شده، مشخص شده است که تماس کودکان با سرب منجربه کاهش ضریب هوشی،ایجاداختلال فعالیت زیاد بدون تمرکز(بیش فعالی) وسایررفتارهای منفی، مانند تحریک پذیری فعالیت شدید وحتی ضداجتماعی خواهد شد.

اغلب کودکانی که رفتارغیرمودبانه و فعالیت شدید دارند، هشدارهای پرهیزازخوراکی های بی ارزش آلوده به سرب واجتناب ازقرارگرفتن درمعرض هوای آلوده به سرب را فراموش می کنند.

 

طی دوتحقیق جداگانه که دوگروه تحقیقاتی انجام دادند وتوانستند مدارکی درمورد تاثیرآلودگیها برروی نمونه هایی ازحیوانات ازجمله مرغ ماهی خوار،حلزون ها، قورباغه، شاهین ها و..جمع آوری کنند وتغییرات رادررفتارهایی مثل جفت یابی،لانه سازی،شکارکردن، دوری گزیدن ازدشمن،سطوح فعالیت و حتی تعادل آنها  مورد بررسی قرار دهند.

در یکی از این دو تحقیق، تعدادی از پرندگان ماده را درمعرض مواد موجود در حشره کش قرار دادند

ومتوجه شدند،میزان سرایش این پرندگان کاهش یافت وتنها نیمی ازآنها توانستند فعالیتهای پروازکردن وشکارگری خود را همچنان حفظ کنند.

همچنین سوسمارهای آبی که در معرض این مواد قرار گرفتند ، بعد ازمدتی به سختی توانستند ازطریق استشمام کردن شکار خود را بیابند.

همچنین تحقیقات نشان داد ، تعداد مرغان ماهی خواری که از تخمشان بیرون آمده  و درمعرض DDT  قرار می گیرند، در آینده درجفت یابی خود دچار مشکل خواهند شد.

تغییراتی که دررفتارحیوانات ایجاد می شود، به طورهشداردهنده ای ثابت کرده است که بسیاری ازمواد شیمیایی خاص به حیوانات آسیب شدیدی می رسانند. Clotfelter دراین باره می گوید: شاید این تاثیرات رفتاری را درحیوانات بتوان قبل از ازهم پاشیدگی آن جمعیت حیوانی به وضوح مشاهده کرد و بیشترین اهمیت این مسئله دراین است که، تعداد این شواهد باور نکردنی است واین خود یک مشکل بزرگ است.

درنهایت هردو گروه تحقیقاتی بیان کردند که زیست شناسان باید به واقعیت این مواد شیمیایی آگاه باشند ،چون بسیاری ازاین ها می توانند دلیل رفتارهای خطرآفرین درحیوانات وحشی باشند وهردو گروه بیان کردند که غلظتهای متفاوتی ازاین مواد می تواند تاثیرات غیرمنتظره ای درحیوانات وحشی برجای گذارد، به عنوان مثال وقتی Mice ماده را درمعرض غلظتهای پائینی ازبرخی مواد شیمیایی قراردادند ،رفتار تولید عطردرآن ها افزایش یافت ولی وقتی غلظت این مواد را بالاتر بردند تولید عطردراین پرنده کاهش یافت.بیشترتحقیقات Clotfelter بر رفتارهای انتخابی که ساختار اجتماعی حیوانات را شکل می دهد  بویژه بررفتارهای تولید مثلی وتهاجمی منعکس شده است. یکی ازپژوهش های این دانشمند درباره تاثیرات مواد شیمیایی خاصی به نام فیتواستروژن روی ماهی ها بوده است.

فیتواستروژن ها به ظاهر ترکیبات گیاهی هستند وشبه هورمون هایی دارند که قادرند ازبعضی  جهات، تاثیراتی مشابه  آلاینده هایی ازقبیل زباله های صنعتی داشته باشند، وهمچنین مشابه آفت کش ها و حشره کش هایی است که در زباله های شهری یافت می شود .

 این دانشمند،تاثیر فیتواستروژن ها را بررفتارجنگیدن ماهی گونه Betta  Splendens بررسی کرد.

 

 

فهرست

 

 

 

فصل اول:کلیات

 

  • مقدمه   2
  • مفهوم آلودگی  4

 

 

فصل دوم: آلودگی هوا

 

2-1  آلودگی هوا6

2-2  فلزات سنگین 7

2-2-1  اثر سرب بر رفتار کودکان  8 

2-2-2  اثر سرب دربروزرفتارهای ضد اجتماعی پسران  11 

2-3  تاثیر دود سیگاردرسلامت رفتاروروان13

2-3-1  رایطه ی سیگار کشیدن مادرباردارومشکلات رفتاری کودکان         15

2-4  پلی کلرید بی فنیل 19 

2-5  تاثیر سرب و پلی کلرید بی فنیل بررفتار رت ها 22

2-6  تاثیر آلودگی سموم بر رفتار  23

2-6-1  تاثیرات عصبی – رفتاری متیل مرکوری بر نوزادان و حیوانات 28

2-7  تاثیر گاز خردل بر جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی  30 

2-8  تاثیر آلودگی هوا بر رفتار حشرات انگل گیاهی  33

2-9 عوامل مختلف اکولوژیکی متاثراز آلودگی هوا و تاثیرآن برانسان  34

 

 

 

 

فصل سوم: آلودگی صوتی

 

3-1 آلودگی صوتی  36

3-2 تاثیرات روانی و رفتاری آلودگی صوتی  39

3-3 سرو صدای محیط کار41

3-4 تاثیر سروصدای بخش NICU بر نوزادان 43

3-5 تاثیر صداهای زیر آب بر پستانداران دریایی  45

3-5-1 آلودگی صوتی آب ورفتار خودکشی دلفین ها 48

 

فصل چهارم: آلودگی آب

 

 

4-1 آلودگی آب51

4-2 تاثیر حلال های شیمیایی در سلامت رفتار52

4-2-1 اثر رفتاری استات سرب در سیاه ماهی قنات  54

4-2-2 تاثیر رفتاری مس بر موجودات آبزی55

 

 

 

 

فصل پنجم: آلودگی نوری

 

5-1 آلودگی نوری  58

5-2 اثر بر انسان60

5-3 اثر برحیوانات 60

5-4 اثر بر گیاهان  61

 

 نتیجه گیری62


دانلود با لینک مستقیم


بررسی تاثیرات آلودگی صوتی، نوری و آب و محیط زیست بر روان و رفتار موجودات زنده و انسان - 75 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد