سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق انرژی اتمی

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق انرژی اتمی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق انرژی اتمی


تحقیق انرژی اتمی

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:58

فهرست مطالب:
عنوان     صفحه
مقدمه     1
چکیده     3
فصل اول : شناخت انرژی اتمی     4
تعریف انرژی     5
دسته بندی انرژی ها     5
انرژی اتمی و اهمیت آن     6
اورانیوم     8
غنی سازی اورانیوم     10
فصل دوم : تولید انرژی اتمی     12
شکافت هسته به وسیله نوترون     13
همجوشی هسته اتم     17
رابطه انیشتین     19
فصل سوم : راکتورهای اتمی     20
ساختمان راکتور     21
سوخت راکتور     21
مواد کند کننده نوترون     23
خنک کننده ها     24
انواع راکتور    26
آب سنگین در راکتور    27
فصل چهارم : موارد استفاده انرژی اتمی     30
تولید برق     31
انرژی اتمی در پزشکی     32
انرژی اتمی در صنعت     36
انرژی اتمی در کشاورزی     39
فصل پنجم : مزایا و مضرات انرژی اتمی     40
بمب اتمی     42
فصل ششم : سازمان های اتمی     48
انرژی اتمی در ایران     49
آژانس بین المللی اتمی     51
ارجاعات     52
فهرست منابع     54
 
مقدمه
امروزه مردم دنیای بزرگ ما ، بزرگترین دوران رشد و تکامل خود را در تمامی زمینه ها تجربه می کنند . در گذشته سرعت گسترش و پیشرفت در علوم و فنون مختلف چون امروز نبوده است . اکنون انسان باشتاب روز افزون به سوی دنیایی بهتر و زندگی توأم با آسایش بیشتر پیش می رود . صرف نظر از مشکلات و معضلات جانبی ناشی از توسعه بی رویه و نامناسب در برخی جهات ، به طور کلی می توان گفت پیشرفت علوم باعث ارتقاء سطح زندگی ، معیشت و آسایش بشر امروزی شده است بشر پیشرفته کنونی ، به افق های دوردست چشم دوخته و پس از تسخیر ماه می رود تا به کرات دیگر و فضای لایتناهی دست یابد پیشرفت و تعالی بشر امروز ، بی شک مرهون تلاش بی وقفه دانشمندان علوم مختلف بوده است .
بنابراین مادر دنیای امروز نیازمند به جایگزینی انرژی هسته ای با سوخت های فسیلی هستیم و این حق پیشرفت ، از آن ماست . جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای امضا کننده ی معاهده ی منع تکثیر و گسترش سلاح های هسته‌ای، همواره بر حق خود جهت برخورداری از دانش و فناوری مسالمت آمیز هسته ای ، بر اساس موافقت نامه های جهانی تأکید کرده و استفاده از آن را حق مسلم خود می‌داند .
در این تحقیق سعی شده اشاره ای هر چند اندک به مزایای این نیروی عظیم و روش بهره‌برداری و استفاده از آن بشود . بنابر این هدف اینجانب از انجام این تحقیق آشنایی با انرژی اتمی بوده است .
ضمناً از تمامی کسانی که روح تحقیق و پژوهش را در دانش آموزان پرورش می‌دهند، صمیمانه تشکر می کنم . چون یقین دارم حتی این تحقیق های کوچک در آینده، زمینه ساز تحقیق ها و پژوهش های بسیار بزرگ تر شده و گامی جهت پیشرفت مردم عزیز خواهد شد .
 
چکیده
در حال حاضر ، انرژی اتمی بهترین سوخت جهان به شمار می رود که از دو راه شکافت هسته ای و همجوشی هسته ای می توان آن را تولید و از انرژی آن استفاده کرد . در روش شکافت هسته ای که کاملاً در راکتور اتمی انجام می گیرد ، اورانیوم سوخت اصلی است و از آن برای به کار انداختن راکتور استفاده می شود . در این روش یک نوترون به هسته اورانیوم 235 که مقدار آن در سنگ اورانیوم 07/0 درصد است، برخورد کرده ، باعث تقسیم شدن آن می شود و دو نوترون جدید هم به وجود می آید این دو نوترون جدید خود به دو هسته دیگر برخورد کرده و به همین ترتیب هسته های زیادی شکافته می شوند و انرژی فراوانی را تولید می کنند . در همجوشی هسته ای دقیقاً عکس این عمل رخ می دهد . یعنی دو هسته کوچک به یک هسته بزرگتر تبدیل شده و به همراه نوترون مقدار بسیار عظیمی انرژی تولید می کند . البته این عمل هنوز در روی زمین به طور کامل انجام نگرفته است . زیرا امکان پذیر نمی باشد .
از انرژی بدست آمده در روش های بالا می توان برای تولید برق استفاده کرد همچنین انرژی اتمی در پزشکی ، صنعت و کشاورزی استفاده های فراوانی دارد .
انرژی اتمی حدود 30 سال است که وارد ایران شده و هم اکنون بخش کوچکی از تولید برق کشور را به خود اختصاص داده است .
 

فصل اول
شناخت انرژی اتمی
 
تعریف انرژی
هر نوع حرکت و پویایی چه در موجود زنده و چه غیر زنده نیاز به یک عامل اولیه برای شروع و همچنین ادامه کار خود دارد . این عامل حرکت و پویایی را انرژی می نامیم . انرژی عبارت است از توانایی انجام کار به زبان دیگر برای انجام هر کاری نیاز به انرژی است . بنابراین هر نوع حرکت و جنبشی برای آن که انجام شود . نیاز به انرژی دارد. (1)
دسته بندی انرژی ها: نوعی تقسیم بندی انرژی به این شکل است که تمام انرژی‌ها را در دو گروه انرژی های نهفته در ماده (مانند انرژی سوخت های فسیلی و انرژی اتمی) و انرژی مکانیکی تقسیم بندی می کنند .
نوع دیگر تقسیم بندی بر حسب دائمی بودن (تجدید پذیر مانند انرژی باد) و غیر دائمی بودن (تجدید ناپذیر بودن مانند انرژی اتمی ناشی از اورانیوم) بودن انرژی هاست.(2)


دانلود با لینک مستقیم


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد