سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با خلّاقیت و اثربخشی سازمانی در مدارس راهنمایی

اختصاصی از سورنا فایل مقاله بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با خلّاقیت و اثربخشی سازمانی در مدارس راهنمایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقدمه

امروزه فرهنگ سازمانی و ابعاد آن به عنوان عاملی که بر رفتار اعضای سازمان تأثیر شایانی دارد، اهمیت زیادی پیدا کرده و به طور وسیعی در مطالعات مربوط به رفتار سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است از این رو می توان آن را به عنوان عاملی نیرومند در اثربخشی سازمان و خلّاقیت افراد سازمان تلقّی کرد. (خوارزمی , 1371) در این باره می نویسد: یکی از بحث انگیزترین مباحث در جوامع گوناگون به خصوص در جوامع در حال توسعه مقوله فرهنگ است. این واژه در بردارنده مفاهیمی است که از یک سو تأثیرات عمیق بر زندگی افراد و جوامع گذارده و از سوی دیگر هر یک از دیگری متأثّر است و این مفاهیم باورهایی هستند که هر یک خصلت عمومی دارند و به صورت نسبی در جامعه پذیرش زیادی دارند، پذیرش باورها همواره با استدلال علمی همراه نیست و به صورت غیر مستقیم شکل گرفته اند. فرهنگ سازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص می کند و ادراک یکسان از سازمان است که وجود آنها در همه اعضای سازمان مشاهده می گردد و نشان دهنده مشخّصات معمول و ثابتی است که سازمان را از دیگر سازمان ها متمایز می دارد و هویت اجتماعی هر سازمان را مشخص می کند (رابینز،1991). چنانکه نیت علم و نگرش علمی اعتقاد به برابری انسا نها و اینکه همه از بدو تولد دارای حقّ و حقوق مساوی هستند اعتقاد به آزادی و این که تمام انسا نها دارای حقّ آزادی یکسان هستند و احترام به کار و ارج نهادن به فعالیت های یدی و فکری انسان ها همه و همه تناسب فرهنگی و ریشه دار بودن ارزش ها و باورهای افراد و جوامع را می رسا ند، (عظیمی, 1373). از طرفی با پیشرفت روزافزون دانش و فنّاوری وجریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند آموزش مهارت هایی است که با کمک آن بتواند همگام با توسعه علم و فنّاوری به پیش برود و هدف باید پرورش انسان هایی باشد که بتوانند با مغزی خلّاق با مشکلات روبرو شده و به حلّ آن ها بپردازند .به گونه ای که انسان ها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتبا ط برقرار کرده و با بهر ه گیری ازدانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را از میا ن بردارند. امروزه مردم ما نیازمند آموزش خلّاقیت هستندکه با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند (خاکی , 1375).

یکی ازعوامل مؤثّر در بروز خلّاقیت در یک جامعه ، زمینه سازی و بسترسازی در بین انسان ها برای ایجاد فرهنگی است، که در آن همگان در تلاش برای رشد دادن دیگری هستند و با تأثیر برروی یکدیگر به پیشرفت جامعه کمک می کنند. یکی از شرایط لازم برای پدیدار شدن افکارنو،وجودآرامش برای مغز است به همین خاطرلازم است انسان ها بکوشند درجامعه شرایطی پدیدآید که دربستر آن مغز بیندیشد و تکامل یابد و سبب ساز افکار نو شده و شرایط برای سازندگی در جامعه مهیا شود. با افزایش سپرده گذاری های اخلاقی می توان شرایط را برا ی شکل گیری یک محیط آرام بخش در جامعه فراهم کرد،کاهش سپرده گذاری های اخلاقی در جامعه سبب می شود که زمینه برای گسسته شدن روابط اجتماعی گسترش یابد و با سست شدن پیوندهای اجتماعی ، شرایط لازم برای بروزخلّاقیت در جامعه سخت تر می شود. زیرا فرصتی برای تفکّر کردن وجود نخواهد داشت (استرون , 1377). خلّاقیت و نوآوری امری است که وجود آن دائماً در سازمان احساس می شود. بنابراین، باید نهادینه شود و جزء کار و فرهنگ سازمان گردد. هرگاه مدیران سطوح عالی و سیاستگذاران سازمان، خود به خلّاقیت و نوآوری به عنوان فعا لیت های ضروری وحیاتی باور نداشته باشند هیچ فعا لیتی در این زمینه دوام نخواهد یافت. ایجاد هسته های پژوهشی و نوآوری در سازمان می تواندکار خلّاقیت و نوآوری را تسهیل و تسریع کند. ایجاد باورهای مشترک برای نوآوری و این که به عنوان یک هنجار مشترک در سازمان به خلّاقیت نگریسته شود نیاز به آموزش دارد.مهمترین فعا لیت و راه رویارویی با تحو لات عظیم و زندگی آینده برای پذیرش تغییر، آموزش است.آموزش موثّر و پرمایه به افراد کمک می کند تا آنها بتوانند به رشد و توانایی کافی در شغل خوددست یابند و با کارآیی بیشتری کارکنند .مدیران باید بدانند که یکی از هدف های مهم در آموزش در محیط پرتلاطم و متغیر کنونی، آموختن شیوه های خلّاقیت و نوآوری است (زارعی, 1373)

این مقاله مشابه ی بصورت ورد در اینترنت ندارد

تعداد صفحات 9


دانلود با لینک مستقیم


مقاله بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با خلّاقیت و اثربخشی سازمانی در مدارس راهنمایی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد