سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود پایان نامه رساله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد

اختصاصی از سورنا فایل دانلود پایان نامه رساله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه رساله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد


دانلود پایان نامه رساله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد

دانلود پایان نامه رساله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد 194 صفحه با فرمت word  

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی می‌پردازد. هدف،‌ بررسی رابطه بین هر یک از منابع قدرت مدیران بر حسب رده‌بندی فرنچ و راون،‌ شامل: منابع قدرت تخصصی، مرجعیت، پاداش، مشروع و اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی، سنوات خدمت مدیران و سابقه مدیریت آنان می‌باشد. همچنین برآنیم تا تفاوت بین منابع مختلف قدرت مدیران را بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت بررسی نماییم.

پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و در تقسیمات تحقیقات  توصیفی از نوع روش تحقیق همبستگی دو متغیری می‌باشد.

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران دوایر مختلف ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد و همچنین کلیه کارکنان این دوایر می‌باشد. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری مدیران، تعداد 147 نفر و کارکنان،  تعداد 345 نفر می‌باشد. از جامعه آماری مدیران، تعداد 87 مدیر به روش تصادفی ساده و با کمک جدول اعداد تصادفی و نیز از جامعه آماری کارکنان، کلیه کارکنان تحت نظر مدیران منتخب به روش تمام شماری انتخاب شدند.

ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین (1989)» و پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی «نانچیان و دیگران  (1379) » می‌باشد. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه‌ها از دو روش آزمون – بازآزمون و آلفای کرانباخ  استفاده شده است. در روش آزمون- بازآزمون اعتبار پرسشنامه منابع قدرت 61/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی 58/0 به دست آمده است.  همچنین با استفاده از روش آلفای کرانباخ اعتبار پرسشنامه منابع قدرت برابر 84/0 و اعتبار پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی برابر 78/0 می‌باشد که تمامی ضرایب بدست آمده در دو روش تعیین اعتبار،‌ قابل قبول و مناسب می‌باشند و بنابراین اعتبار پرسشنامه‌ها قابل تأیید است.

جهت توصیف داده‌ها از روشهای آمار توصیفی از قبیل رسم جداول فراوانی و نمودارها، درصد فراوانی، فراوانی نسبی تجمعی، میانگین،‌میانه، انحراف معیار، مینیمم و ماکزیمم و جهت تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه‌ها از روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ربته‌ای اسپیرمن، آزمون من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. تمامی تحلیل‌های انجام شده با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری SPSS انجام گرفت.

بررسی و تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها نشان داد که:

- بین منابع قدرت تخصص، مرجعیت، پاداش و قانون با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه مستقیم و معنادار و بین منبع قدرت اجبار با اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.

- بین‌منابع قدرت مدیران با سنوات‌خدمت ونیزسابقه مدیریت‌آنان‌ارتباط معنادار وجود دارد.

- بین منابع مختلف قدرت مدیران بر حسب تخصص مدیریت و تخصص غیرمدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد.

 

 

فهرست مطالب

فصل یکم : مقدمه پژوهش

1-1- عنوان تحقیق: ..................................... 1

1-2- مقدمه ........................................... 1

1-3- بیان مساله: ..................................... 2

1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش .............................. 7

1-5-‌ اهداف پژوهش: .................................... 9

الف- هدف کلی: ........................................ 9

ب - اهداف جزئی:....................................... 9

1-6-  پرسشهای پژوهش: ................................. 9

الف- اصلی:............................................ 9

ب- فرعی:.............................................. 9

1-7-‌ متغیرهای پژوهش: .................................. 10

متغیر پیش بین:.......................................... 10

 متغیر ملاک:............................................ 10

متغیر تعدیل کننده ..................................... 10

متغیر کنترل ............................................ 10

1-8-‌ تعاریف علمی واژه ها:............................. 10

1-9- تعاریف عملیاتی واژه ها: ......................... 14


فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش

مقدمــه............................................... 16

الف- بررسی نظریه‌ها.................................... 19

2-1- ارتباطات......................................... 19

2-1-1- اهمیت ارتباطات.................................. 19

2-1-2- تعاریف ارتباطات................................ 22

2-1-3- فرآیند ارتباط.................................. 26

2-1-3-1- منبع ........................................ 26

2-1-3-2- رمزگذاری..................................... 27

2-1-3-3- وسیله........................................ 27

2-1-3-4- رمزگشایی..................................... 28

2-1-3-5- دریافت کننده................................. 28

2-1-3-6- بازخورد...................................... 29

2-1-4- مسیر ارتباطات.................................. 29

2-1-4-1- ارتباطات عمودی............................... 29

الف- مسیر رو به پایین................................. 29

ب- ارتباطات رو به بالا................................. 30

2-1-4-2- ارتباطات در سطح افقی......................... 31

2-1-5- مدل ارتباطات................................... 32

2-1-6- اصول ارتباطات.................................. 35

2-1-7- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت... 38

2-1-7-1- دیدگاه کلاسیک‌ها در مورد ارتباطات:............. 38

2-1-7-2- نظریه نئوکلاسیک‌ها و ارتباطات.................. 40

2-1-7-3- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات............... 40

2-1-7-4- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات.................... 41

2-1-7-5- دیدگاه مراوده‌ای یا تعاملی در مورد ارتباطات... 41

2-1-8- اثربخشی در ارتباطات میان فردی .................. 42

2-1-9- ویژگی‌های اثربخشی................................ 43

2-1-9-1- گشودگی....................................... 43

2-1-9-2- همدلی......................................... 45

2-1-9-3- حمایتگری...................................... 46

2-1-9-4- مثبت گرایی................................... 46

2-1-9-5- تساوی........................................ 47

2-1-9-6- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم».......... 47

2-1-10- موانع ارتباطی ................................ 48

2-2- قدرت ............................................ 61

2-2-1- اهمیت قدرت...................................... 61

2-2-2- تعاریف قدرت.................................... 62

2-2-3- قدرت در سطوح مختلف سازمان ...................... 65

2-2-3-1- قدرت در سطح عمودی............................ 65

2-2-3-1-1- منابع قدرت مدیران رده‌ی عالی سازمان.......... 66

2-2-3-1-2- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان......... 69

2-2-3-1-3- منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان......... 69

2-2-3-2 - قدرت در سطح افقی............................ 71

2-2-4- روابط قدرت..................................... 72

2-2-4-1-  رابطه صف و ستاد............................. 73

2-2-4-2- تشکیل دسته‌ها و ائتلاف......................... 74

2-2-5- منابع قدرت بر اساس پژوهش‌های فرنچ و راون........ 75

2-2-6- انواع رویکردها به قدرت ........................ 77

2-2-6-1- راسل و قدرت:................................. 78

2-2-6-2- هیکس، گولت و قدرت: .......................... 79

2-2-6-3- گالبرایت و قدرت: ............................. 81

2-2-6-4- اتزیونی و قدرت:.............................. 83

ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده .......................... 85

2-3- پژوهش‌های پیرامون ارتباطات سازمانی................. 85

2-3-1- پژوهش‌‌های انجام شده در داخل کشور:................ 85

2-3-2- پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور:............. 89

2-4- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت ...................... 99

2-4-1-  پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور................ 99

2-4-2-  پژوهش‌های انجام شده و در خارج از  کشور......... 108

نتیجه گیری کلی ...................................... 121

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- جامعه آماری..................................... 123

3-2- گروه نمونه ...................................... 123

3-3- روش و طرح نمونه‌برداری............................ 124

3-4- حجم نمونه........................................ 124

3-5- ابزار گردآوری داده‌ها............................ 125

3-5-1- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی............. 126

3-5-2- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»........ 127

3-6- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه................... 128

3-6-1- روایی......................................... 128

3-6-2- اعتبار........................................ 128

3-7- نوع مطالعه (روش گردآوری داده‌ها-................. 131

3-8- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها.............. 131

فصل چهارم : یافته‌های پژوهش

مقدمــه.............................................. 133

تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:...... 134

4-1- توصیف داده‌ها:................................... 135

4-1-1- توصیف مولفه های منابع قدرت:................... 135

توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:............ 138

4-1-2- توصیف مؤلفه‌های اثربخشی ارتباطات سازمانی........ 126

4-1-3- توصیف سایر داده‌ها............................. 154

4-2- تجزیه و تحلیل داده‌ها بررسی فرضیات................. 158

4-2-1- نتایج و یافته‌های سوالهای پژوهشی ............... 158

فصل پنجم:‌ تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش

5-1- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش......................... 178

5-2- محدودیت‌های پژوهش ................................ 191

5-3- پیشنهادها....................................... 192

5-3-1- پیشنهاد به برنامه‌ریزان:....................... 192

5-3-2- پیشنهاد به پژوهشگران :........................ 193


فهرست جداول

عنوان                                                      صفحه

جدول 2-1: منابع قدرت مدیران رده‌ی پایین سازمان......... 70

جدول 2-2- اولویت شایستگی‌های مورد نیاز مدیران تربیت بدنی   92

جدول شماره 2-2-: مقایسه شایستگی‌های مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی..................................................... 96

جدول شماره 2-3-  مقایسه شایستگی‌های مدیران باشگاه‌های ورزشی  97

جدول شماره 3-1: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج گزینه‌ای    126

جدول شماره 3-2: امتیاز گزینه‌های مختلف در روش پنج‌ گزینه‌ای    127

جدول 3-3 : دسته‌بندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت....... 127

جدول 4-1-1- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش.... 135

جدول 4-1-2- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار.... 136

جدول 4-1-3- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون    136

جدول 4-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص...... 137

جدول 4-1-5- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت... 138

جدول 4-1-6- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی.... 139

جدول 4-1-7- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش....... 141

جدول 4-1-8- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار....... 142

جدول 4-1-9- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون....... 143

جدول 4-1-10- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت..... 144

جدول 4-1-11- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص........ 145

جدول 4-1-12- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش... 146

جدول 4-1-13- میانگین و انحراف معیار بازخورد........... 147

جدول 4-1-14- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی   147

جدول 4-1-15- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی    148

جدول 4-1-16- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش......... 149

جدول 4-1-17- جدول توزیع فراوانی بازخور............... 150

جدول 4-1-18 جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی.. 151

جدول 4-1-19- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی   152

جدول 4-1-20 جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب.... 153

جدول 4-1-21- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی........... 154

جدول 4-1-22 میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت......... 155

جدول 4-1-23- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت...... 156

جدول 4-1-24- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی........... 156

جدول 4-2-1- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی..................................................... 158

جدول 4-2-2- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی..................................................... 159

جدول 4-2-3- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی160

جدول 4-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات   160

جدول 4-2-5- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی..................................................... 161

جدول 4-2-6- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی162

جدول 4-2-7- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی..................................................... 163

جدول 4-2-8- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی164

جدول 4-2-9- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی164

جدول 4-2-10- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی165

جدول 4-2-11 - ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت    168

جدول 4-2-12- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت  170

جدول 4-2-13- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک 171

جدول 4-2-14- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو ..................................................... 172

جدول 4-2-15- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه 173

جدول 4-2-16- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار..................................................... 174

جدول 4-2-17- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج ..................................................... 175

جدول 4-2-18- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش 176

جدول 4-2-19- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت..................................................... 177


فهرست نمودارها

عنوان                                                      صفحه

نمودار 4-1-1- نمودار میله‌ای منابع قدرت سازمانی......... 139

نمودار 4-1-2- نمودار میله‌ای منبع قدرت پاداش............ 141

نمودار 4-1-3 نمودار میله‌ای منبع قدرت اجبار............. 142

نمودار 4-1-4- نمودار میله ای منبع قدرت قانون........... 143

نمودار 4-1-5- نمودار میله‌ای منبع قدرت مرجعیت .......... 144

نمودار 4-1-6- نمودار میله‌ای منبع قدرت تخصص.............. 145

نمودار 4-1-7- نمودار میله‌ای‌ارتباطات اثربخش.............. 149

نمودار 4-1-8- نمودار میله‌‌ای بازخور..................... 150

نمودار 4-1-9- نمودار میله‌ای‌تعدد کانالهای ارتباطی ....... 151

نمودار 4-1-10- نمودار میله‌ای اثربخشی ارتباطات سازمانی... 152

نمودار 4-1-11- نمودار میله‌ای مولفه اثربخشی غالب......... 153

نمودار 4-1-12- نمودار میله‌ای رشته تحصیلی................ 154

نمودار 4-1-13- نمودار میله‌ای مدرک تحصیلی................ 157


پیوستها

عنوان

  • پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی
  • پرسشنامه منابع قدرت
  • معرفینامه و مجوز جهت فعالیتهای میدانی
  • محاسبات آماری

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود پایان نامه رساله بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، ادارات هفتگانه آموزش و پرورش مشهد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد