لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 13
در رابطه با نقش زنان در عرصههای مختلف اجتماع و بهرهمندی ایشان از آزادیهای مشروع، در سالهای پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بسیار گفتهایم و شنیدهایم. چه بسیار جهادگران مبارزی که در دوران طاغوت ستمشاهی که زن را به بهانه ایجاد سپاه دانش با حضور در کاخ جوانان و خوشگذرانی مورد سوء استفاده ابزاری قرار میدادند و چه در زمان تحقق نظام اسلامی ایران که پیدایش آن بشارتگر فصل نوینی از عزت و سربلندی اجتماعی زنان مسلمان ایران به الگوی «زن در جامعه منتظر ظهور» بود، برای تحقق عزت و سربلندی زن از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند. حال که در آستانه ورود به دهه چهارم انقلاب آزادی آفرین جمهوری اسلامی ایران هستیم و نیاز به الگوپذیری از جامعه ترسیمی مهدوی و نقش زنان جامعه مطابق با ارزشهای اصیل مکتب رهایی بخش شیعه با توجه به «اتوی فرهنگی شیطان صفتان غرب» بیش از پیش در جامعه به چشم میخورد، ضرورت دارد با توجه به تحولات اجتماعی صورت گرفته طی سه دهه اخیر، رشد و پیشرفت تکنولوژی و فراز و فرودهای پشت سر گذاشته اعم از سیاسی و فرهنگی، و به میدان آمدن نسل سوم انقلاب که بیش از گذشتگان خود نیازمند درک نور مهدویت هستند، نگاهی به گذشته و حال و وضعیت زن در اجتماع منتظر ظهور جامعه ایران داشته باشیم. اکنون باید به این سوال پاسخ داد که آیا به حقوق حقه گوهری که شریعت اسلام تاکید فراوانی بر «نقش سازنده» او در اجتماع اسلامی داشته و خداوند در قرآن از آن به عنوان «ریحانه» یاد کرده برآورده شده است. آیا با وجود جفا و سیاهکاریهای تاریخی به زن، امروز وی به آن عزتی که قرآن و شریعت اسلامی برای آن در نظر داشته و در جامعه مهدوی ترسیم شده، دست یافته است؟ بهرهگیری زنان و دختران جامعه شیعه در فضاهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه امروز چقدر مطابق با الگوی واقعی جامعه زمینهساز ظهور است. آیا به واقع میتوانیم این ادعا را داشته باشیم که امروز دیگر زنان ابزاری برای فروش کالا و بهره بیشتر اقتصادی صاحبان زر و زور قرار نمیگیرند. *** برای پاسخ به این سوال سری به اجتماع میزنیم. در یکی از بوستانهای شهر تهران در یک روز نسبتا سرد پاییز 87 با «محبوبه یزدانی»، 26 ساله که دانشجوی رشته زبان است به گفتوگو مینشینیم. او که علاوه بر درس خواندن در یک شرکت تبلیغاتی نیز کار میکند، در پاسخ به سوال ما مبنی بر این که زن امروز در جامعه اسلامی چقدر احساس آزادی و استقلال دارد، و آیا این آزادی و استقلال مطابقت با دیدگاه ترسیم شده اسلام دارد، میگوید: «من میتوانم به جرات بگویم تا به این سن که رسیدم به درستی معنی آزادی و حقوق زن از دیدگاه اسلام را درک نکردهام، از این رو نمیتوانم در مورد آن نظر درستی بدهم، اما این را میدانم که طی سالهای اخیر حضور زنان و بخصوص دختران در بخشهای مختلف بسیار چشمگیر بوده که به عقیده من گذشته از دیدگاههای مختلف از نظر اخلاقی ورود زنان به برخی مشاغل به صلاح نمیباشد. به عنوان مثال امروز شاهد هستیم حتی در بعضی از فروشگاههای پوشاک مردانه بیدلیل زن به چشم میخورد، و یا در فروشگاههای لوازم صنعتی واقع در مکانهای خالی از خانه و خانواده، هم چون محیطهای صنعتی جاده کرج، زن به عنوان فروشنده و یا کارگر دیده میشود. آیا با وجود اعتراض روزافزون مردانِ جویای کار نسبت به رانت زن بودن برای یافتن کار بهتر، سزاوار است که خانمها در این محیطها بازاریاب لوازم یدکی کاتر پیلار و جرثقیل باشند. نمیدانم؟ شاید مردان به تازگی از عهده این کارها بر نمیآیند؟! زن امروز در مغازههای «فست فود» (غذای سریع) فروشندگی میکنند و بعضا در کارخانهها، گاراژها و فروشگاههای قطعات ماشینهای سنگین در نقش فروشنده، حسابدار و اپراتور فعالیت دارد. چرا؟ چون بسیاری از افراد جامعه اعتقاد دارند با این کار فروش و سود کار بیشتر است. او در مورد شغل خود و علت این که در شرکت تبلیغاتی هم کار میکند میگوید: با این حال من خود احساس میکنم اشتغال زن در حوزه خارج از خانه با رعایت ملاحظات اخلاقی و دینی امتیازات
تحقیق نقش زن در جامعه 2