سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله در مورد عشایر خوزستان

اختصاصی از سورنا فایل مقاله در مورد عشایر خوزستان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله در مورد عشایر خوزستان


مقاله در مورد عشایر خوزستان

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات: 10

 

عشایر به گروهی اطلاق میگردد که دارای ویژگی های جابه جایی بین قلمروهای ییلاقی - قشلاقی ، وجود ساختار اجتماعی مبتنی بر سلسله مراتب ایلی واتکای اصلی معاش بر دامداری می باشد .
عشایر به چه کسانی میگوئیم :
1- کوچندگی
2- عشیره ای بودن ووجود ساختار ایلی
3- معیشت بر اساس دامداری

جمعیت استان خوزستان بر اساس آخرین سرشماری در سال 1375 مرکز آمار ایران 3746772 نفر بر آورد شده که از این تعداد 1910529 نفر مرد و 1836243 نفر زن در قالب 644040 خانوار بوده است . از جمعت استان 62/5 درصد ساکن نقاط شهری ، 36/5 درصد ساکن نقاط روستایی و 1درصد در زمان سرشماری غیر ساکن بوده اند ، نسبت جنسی جمعیت استان 104 محاسبه شده است یعنی به ازای هر یکصد نفر 104 نفر مرد وجود داشته است ، در فاصله سالهای 1365-75 جمعیت استان به طور متوسط از نرخ رشد سالانه 3/4 درصد برخوردار بوده است در حالی که نرخ رشد جمعیت کشور در فاصله زمانی ذکر شده 1/96 درصد بوده است . این استان یکی از گسترده ترین و مهمترین استانهای عشایری کشور محسوب می شود به .طوریکه قلمرو زیستی 25983 خانوار عشایری در فصل قشلاق است.

استان خوزستان در جنوب غربی کشور ایران قرار دارد و از جنوب به استان بوشهر و خلیج فارس، از مغرب به کشور عراق ، از شمال به استانهای ایلام ، لرستان و اصفهان و از مشرق به استان چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد محدود گردیده و مرکز آن شهر اهواز است ، وسعت این استان 64746 کیلومتر مربع بوده و شامل 16 شهرستان ، 28 شهر ، 36 بخش ، 114 دهستان و 6400 آبادی می باشد. استان خوزستان به دو قسمت کوهستانی و جلگه ای تقسیم شده ، قسمت جلگه ای در جنوب غربی استان قرار دارد که قسمت اعظم این جلگه از آبرفتهای رودهای کارون ، کرخه .و جراحی تشکیل شده و وسعت آن 41 هزار کیلومتر مربع است ، این جلگه با شیب ملایمی به سوی جنوب تا سواحل خلیج فارس امتداد دارد.
قسمت کوهستانی در سمت شمال و شمال شرقی استان قرار دارد و بخشی از رشته کوه زاگرس است که ارتفاع آن بتدریج به سمت جلگه کاهش می یابد ، خوزستان دارای آبو هوای معتدل و سرد در ارتفاعات ، نیمه بیابانی در مناطق کوهپایه ای و نیمه بیابانی تا بیابانی در مناطق جلگه ای است، همین اقلیم و جغرافیا ، بستر مناسبی برای زندگی عشایری فراهم نموده است.

در استان خوزستان ایلها و طوایف مختلفی همچون ایل بختیاری اعراب, ایل قشقایی, ایل بهمئی, ایل بویر احمد سفلی, ترک یارم طالقو و همچون لرها یلرستان زندگی می کنند.
براساس نتایج سرشماری اجتماعی- اقتصادی عشایر کوچنده در سال 1377 تعداد 14 ایل و 14 طایف مستقل فقط دوره قشلاقی را در همین استان می گذرانده اند. همچنین تعداد5 ایل و 9 طایف مستقل هم دوره قشلاقی و هم دوره ییلاقی را در این استان زندگی می کرده اند .بیشترین جمعیت عشایری استان را ایل بختیاری تشکیل می دهد که از استانهای چهارمحال و لرستا ن به این استان کوچ می نمایند. به طوری که در سال 1377 بیش از 5/86 درصد جمعیت عشایری در دوره قشلاقی و 3/83 درصد جمعیت عشایری در دوره ییلاقی را عشایربختیاری تشکیل می داده اند


دانلود با لینک مستقیم


مقاله در مورد عشایر خوزستان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد