سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله روغن های مصرفی خودروها

اختصاصی از سورنا فایل دانلود مقاله روغن های مصرفی خودروها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله روغن های مصرفی خودروها


دانلود مقاله روغن های مصرفی خودروها

 

مشخصات این فایل
عنوان: روغن های مصرفی خودروها
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 27

این مقاله درمورد روغن های مصرفی خودروها می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله روغن های مصرفی خودروها می خوانید :

نحوه نمونه گیری روغن هیدرولیک :
قبل از هر چیز نباید فراموش کرد که :سه بار نمونه روغنی که سیستم هیدرولیک برداشت می شود دور ریخته شود تا سرنگ و شلنگ از آغشته بودن به روغن قبلی پاک شود .
نمونه گیری قسمت هیدرولیک اغلب مربوط به دستگاههای سنگین می باشد . ذخیره روغن هیدرولیک (تانک هیدرولیک) محل مناسبی برای نمونه گیری است ، البته باید توجه داشت که فشار یک اتمسفر در هنگام بازکردن درب تانک سبب پاشیدن روغن به بیرون نشده و ایمنی لازم را مراعات نمود .
درات فلزی که در این روغن وجود دارد نسبت به سایر روغنها (گیربکس ، دیفرانسیل و… ) خیلی کمتر بوده و از طرفی این قسمت نسبت به سایر قسمتها حساستر می باشد. در صورتیکه روغن برای مدتی حالت سکون پیدا کرده باشد بهتر است دستگاه را روشن کرده و با حرکت دادن اهرمهای هیدرولیک روغن بطور کامل در سیستم جریان یابد و در این حالت روغن آماده نمونه گیری است .
تناوب نمونه گیری در سیستمهای هیدرولیک با توجه به شرایط آن متغییر        می باشد و حداقل هر 500 ساعت یکبار می باشد . بمنظور تجزیه و تحلیل نتایج ، داشتن حداقل سه مرحله نمونه گیری لازم می باشد به این ترتیب چنانچه هر دستگاه بطور متوسط 1000 ساعت کارکرد در مدت  شش ماهه داشته باشد، طی یکسال حداقل 4 بار از سیستم هیدرولیک نمونه گیری خواهد شد .
ضروری است زیرا مقادیر عناصر مختلف در قالب مواد  افزودنی در این روغنها یکسان نبوده و فرمولهای شیمیایی ، خواص و مشخصات هر روغن براساس استانداردهای تعریف شده تولید کننده متفاوت است .

6- نام نمونه گیر :
مهمترین عامل موفقیت در انجام آزمایش و حصول نتیجه مطلوب ، نمونه گیری صحیح می باشد .با توجه به تنوع و پراکندگی دستگاهها و انجام نمونه گیری توسط نمونه گیران مختلف ، ممکن است روش نمونه گیری و دقت هر یک با دیگری متفاوت باشد و در نتیجه این اختلافات موجب پدیدآمدن اختلال در نتایج شود ، لذا در صورت بروز شبهات در نتیجه آزمایش ، مورد را از شخص نمونه گیر سؤال نمود. همچنین مسئولیت کیفیت نمونه گیری قابل پیگیری خواهد بود .
آزمایشهائی که معمولاً بر روی نمونه های روغن انجام می شود عبارتند از :
1- آزمایشهای خواص فیزیکی شامل مواردی نظیر : غلظت (Viscosity)   ، نقطه اشتعال (Flash Point) .
2-    آزمایشهای خواص شیمیایی شامل مواردی نظیر : اکسیدها ، سولفاتها ، اسیدهای آللی و معدنی و غیره
3-    آزمایش آلودگیها شامل موارد نظیر : آلودگی گرد و خاک (سیلیس) ، آب و سوخت و غیره
4-    آزمایش ذرات فرسایشی شامل مواردی نظیر : ذرات فرسایشی نرمال ، خوردگی شیمیائی ، خستگی ذرات دوره آببندی و غیره
پس از دریافت نمونه روغن ، بر اساس درخواست ارسال کننده نمونه و یا بر اساس هماهنگیهائی که قبلاً بعمل آمده ، انواع آزمایشهای لازم روی نمونه روغن انجام می شود ، نتایج بدست آمده جهت ثبت و تفسیر به رایانه منتقل شده و در فایل خاص و مستقل ذخیره می گردد با توجه به درست بودن نتایج قبلی امکان مقایسه و بررسی شرایط دستگاه وجود خواهد داشت . از نتایج بدست آمده و تفسیر آنها گزارشی تهیه و از طریق نمابر ، پست و یا خط رایانه برای صاحب دستگاه ارسال می گردد .
سیلیس چیست ؟
آیا تا کنون از خود پرسیده اید چرا بر سر راه هوای ورودی به موتورها فیلتر نصب می گردد . مگر در هوای اطراف ما چه چیزی وجود دارد که ورودش به موتور را ممنوع می نمائیم . حتماً پاسخ خواهید داد : گرد و خاک .پاسخی که کاملاً صحیح می باشد ولی بسیاری مواقع نمی توانیم ذرات گرد و غبار معلق در هوا را ببینیم اما با باز کردن فیلتر هوا از تجمع خاک و غبار در پشت فیلتر متعجب می شویم .
اکنون سؤال دیگری از خود می پرسیم : مگر این ذرات چه تأثیری بر عملکرد روغن و یا دستگاه دارند که باید تا این حد جلوی آن گرفته شود ؟ سؤالی که در این مقاله سعی می شود تا جواب مناسبی برای آن ارائه شود .
جالب است بدانید بعد از اکسیژن ، سیلیس فراوان ترین عنصر موجود در روی پوسته زمین می باشد .سیلیس معمولاًدر شکل ترکیب شده خود با اکسیژن وجود دارد که به آن سیلیکا گفته می شود .(Sio2) .
سیلیکا به نوبه خود یا به صورت آزاد (کوارتز، شنو غیره) و یا به صورت ترکیبی از اکسیدهای فلزی یافت می شود که در این حالت اخیر به آت سیلکات گفته می شود.
ساختمان سیلیکا کریستالی بوده و در شکل ها و ابعاد مختلف یافت می شود ، اندازه این ذرات در شکل گرد و غبار می تواند از زیر میکرن تا چندین 10 میکرون باشد .
سیلکا یکی از انواع مواد معدنی می باشد که دارای سختی نسبتاً بالایی است . در نمودار شماره 1 سختی چند ماده معدنی از جمله کوارتز نشان داده شده است .
همانطور که از نمودار پیداست کوارتز دارای سختی نسبی 7 بوده و سایر اشکال سیلکا نیز همچنین سختی را دارند. از طرفی با توجه به اینکه سختی نسبی اکثر فولادها 5/6 می باشد و سایر فلزات سختی نسبی کمتری دارند لذا ذرات سیلیس می تواند بر روی صفحات بر روی صفحات فولادی و فلزی خراش ایجاد نماید . حال چنانچه مکانیزم فرسایش از طریق این ذرات را دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم به جواب سؤال خواهیم رسید.

2-2- آنالیز ذرات فرسایشی
اطلاعات مربوط به تولید ذرات فرسایشی در فرآیند استهلاک و فرسایش  سیستمهای مکانیکی بعنوان یک ابزار توانمد در ارزیابی و شناسائی وضعیت کاری آنها از چند دهه قبل مورد توجه قرار گرفته است . بدیهی است که کم و کیف ذرات فرسایشی ایجاد شده در یک سیستم به عوامل بسیاری از جمله ؛ نوع دستگاه و شرایطکاری آن بستگی تام دارد .در یک موتور دیزل سنگین با دور کم بطور مثال در مقایسه با یک سیستم هیدرولیک با فشار بالا ،ذرات فرسایشی با ویژگیهای متفاوتی تولید خواهد شد .
بمنظور آنالیز و مطالعه ذرات فرسایشی می توان از طبقه بندیهای مختلفی بهره جست که ذیلاً به یکی از آنها اشاره شده است ؛
1-    فرسایش نرمال (Normal Rubbing  Wear)
2-    فرسایش برشی (Cutting  Wear)
3-    فرسایش خستگی ناشی از غلطش (Rolling Fatigue)
4-    فرسایش ترکیب غلطشی و لغزشی (Combined Rolling and Sliding)
5-    فرسایش لغزشی شدید (Severe Sliding Wear)
6-    فرسایش ناشی از خوردگی (Corrosive  Wear)
ویژگیهای ذرات فرسایشی نظیر ؛ جنس ، رنگ ، شکل ،  اندازه وتراکم ،       می تواند توضیحات زیادی در مورد کم و کیف فرآیند فرسایش و عوامل مؤثر در تشدید وو یا کاهش فرسایش و نهایتاً نقص دستگاه بدست دهد .امروزه آنالیز ذرات فرسایشی بعنوان یک منبع غنی اطلاعات جهت مطلاعه در زمینه های مختلف طراحی ، کنترل و مراقبت و عیب یابی سیستمها بویژه انواع موتورها مورد استفاده قرار می گیرد .
به همین دلیل طراحیو ایجاد یک آزمایشگاه مراقبت وضعیت بایستی با توجه به انتظارات مهندسین مراقبت وضعیت (Monitoring  Engineers) و حساسیتهای ماشین آلات و دستگاههای تحت پوشش صورت گیرد . محدودیت توانائی دستگاههای آزمایشگاهی در تشخیص دقیق ویژگیهای ذرات فرسایشی ضرورت تجهیز آزمایشگاههای مراقبت وضعیت به دستگاههای مختلف آزمایش ایجاب نموده است تا نقاط ضعف یک تکنیک بوسیله نقاط قوت دیگر تجهیزات جبران گردد . بطور مثال نمودار شماتیک (1) محدودیتها و توانائیهای تکنیکهای مختلف در تشخیص ذرات آهنی با اندازه های مختلف را نشان می دهد . همانطوریکه ملاحظه می شود ، بمنظور تشخیص و اندازه گیری مقدار ذرات بالنسبه ریز و درشت ، در یک گسترده ؛ کمتر از یک میکرون تا چند صد میکرون ، نیاز به چند تکنیک مختلف می باشد .

1-2-2- اسپکتروسکوپ تابشی (Emission  Spectroscope)
این تکنیک امروزه یکی از بیشترین کاربردها را در برنامه های آنالیز روان کننده ها دارد (SOAP) (Spectroscopic Oil Analysis Programme) و بمنظور کنترل کیفیت روغن و یا آنالیز فرسایشی مورد بهره برادری قرار می گیرد . اسپکتروسکوپ بعد ا زسالهای 1945 بعنوان ابزاری برای شناسائی ذرات فرسوده شده موجود در روان کننده ها مورد استفاده قرار گرفته است . وجودیک عنصر در نمونه روغن بوسیله وجود طول موج خاص آن عنصر آشکار می گردد و مقدار این عنصر در نمونه به وسیله شدت اشعه  مننتشره مشخص می گردد . عناصر کلیدی برای ارزیابی وضعیت دیزلها نظیر ؛ کروم ، آلومینیوم و سیلیس ظرف کمتر از یک دقیقه با دقت PPM شناسائی         می شوند .
اسپکتروسکوپهای مدرن در حد بالائی اتوماتیک ،سریع و کامپیوتری هستند طوریکه می توانند بیش از شصت عنصر را رد کمتر از یک دقیقه شناسائی نموده و جهت بررسی روند کاهش یا افزایش مقادیر ، نتایج را به بانک اطلاعات خود ارسال و پردازش نمائید . نکته بسیار مهم این است که علیرغم نقاط قوت این تکنیک ، محدودیت عمده آن عدم تشخیص اندازه ذرات و عدم امکان شناسائی ذرات بزرگتر از 8-5 میکرون می باشد . به همین دلیل برخی تجهیزات و تکنیکهای پوششی دیگر در کنار اسپکتروسکوپ مورد نیاز می باشد .
2-2-2- تکنیک PQ (Particle Quantifier Technique)
با توجه به اهمیت فلز آهن در ترکیب ساختاری اکثریت قطعات ماشین آلات مختلف ، طبیعتاً دستگاههای متنوعی برای تشخیص و اندازه گیری ذرات فرسایشی آهنی ابداع شده است .تکنیک PQ در واقع بعنوان یک روش آسان و سریع و ارزان برای اندازه گیریمیزان ذرات فرسایشی آهنی در نمونه های روغن شناخته شده است .
هر چند از روش PQ معمولاً د رآزمایشگاه به عنوان یک آزمایش تکمیلی استفاده می شود ، ولی خود به تنهایی نیز می تواند در روشهای مراقبت روند (Trend  Monitoring) بسیار مفید واقع شود .علاوه براین با توجه به قابل حمل بودن و دارا بودن باطری قابل شارژ ، از PQ می توان در برنامه های مراقبت وضعیت صحرائی نیز استفاده نمود .

3-2-2- فروگرافی مشاهداتی (Analytical  Ferroography)
این روش از حدود سی سال قبل برای مطالعه ذرات فرسایشی دستگاهها و تجهیزات گرانقیمت و یا حساس (نظیر ؛ موتورهای سنگین ، هواپیما ، سیستمهای هیدرولیک و غیره) بکار گرفته می شود .
نمونه روغن رقیق شده با دبی کم روی اسلاید شیشه ای نازکی که در زیر آن میدان قوی مغناطیسی قرار دارد جاری شده ، در نتیجه ذرات فرسایشی فلزی بطور منظم و متناسب با خاصیت مغناطیسی روی اسلاید رسوب می کنند و پس از شستشو و خشک شدن آماده مشاهده میکروسکوپی خواهد بود .
ذرات فرسایشی آهنی به ترتیب اندازه آنها (درشت به ریز ) از بالا به پائین مسیر جریان محلول رسوب خواهند کرد .به این معنی که ذرات درشتتر در قسمت ورودی نمونه روی اسلاید شیشه ای متوقف خواهند شد . معمولاً پس از اینکه از نتایج آزمایشهای رویتن وضعیت مشکوکی استنباط گردید از روش فروگرافی مشاهداتی استفاده می گردد . با مشاهده و مطالعه ذرات از نظر ویژگیهای مختلف می توان به عوامل و محل تولید ذرات و چگونگی فرآیند فرسایش پی برد .
....

بخشی از فهرست مطالب مقاله روغن های مصرفی خودروها

1-    دلایل حیاتی برای آنالیز روغن
1-1-    کنترل مطمئن فرآیند پیش اقدام
ج -  تشخیص سریع فیلترهای معیوب
نمونه گیری :
وسایل و تجهیزات نمونه گیری :
دستورالعمل نمونه گیری :
نحوه نمونه گیری از موتور :
نحوه نمونه گیری روغن هیدرولیک :
2-2- آنالیز ذرات فرسایشی
1-2-2- اسپکتروسکوپ تابشی (Emission  Spectroscope)
2-2-2- تکنیک PQ (Particle Quantifier Technique)
3-2-2- فروگرافی مشاهداتی (Analytical  Ferroography)
دسته بندی کلی عناصر :
1-    موتورها
نحوه فرسایش :
دست آوردهای مدیریتی و اقتصادی طرح
مضرات اقتصادی پیاده کردن موتور :


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله روغن های مصرفی خودروها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد