سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله ترانسفورماتورها و اصول کار آنها

اختصاصی از سورنا فایل مقاله ترانسفورماتورها و اصول کار آنها دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 134

 

ترانسفورماتور ( Transformer ) :

ترانسفورماتور وسیله ای است که برای تبدیل ولتاژ یا جریان ( بالا بردن یا پایین آوردن ولتاژ و یا پایین آوردن جریان )بکار می رود . ترانسفورماتور با فرض ایده ال بودن قدرت ورودی را بدون تغییر در خروجی ظاهر می کند و تنها در جریان و ولتاژتغییر ایجاد می نماید. در غیر این صورت بعلت وجود تلفات در ترانس که اجتناب ناپذیر است قدرت خروجی به اندازه تلفات ترانس از قدرت ورودی کمتر است ورودی ترانس را اولیه ( پریمر) و خروجی آن را ( زکوندر) می نامند.

ترانسفور ماتور وظیفه تبدیل ولتاژ و جریان را به وسیله عمل القاء الکترو مغناطیسی انجام می دهد به این ترتیب که جریان سیم پیچی اولیه ترانس در داخل هسته ترانس یک فلوی مغناطیسی پدید می آورد چون جریان سیم پیچها یک جریان متغیر است لذا فلوی ایجاد شده نیز متغیر می باشد این فلوی متغیر در صورتیکه سیم پیچ دیگری (سیم پیچ ثانویه ) را قطع کند درآن ولتاژی القاء می کند ( طبق قانون فاراده) و در صورتیکه مدار سیم پیچ ثانویه بسته باشد جریانی برقدار خواهد شد جهت جریان ایجاد شده در ثانویه به صورتی است که فلوی حاصل از جریان سیم پیچ اولیه مخالفت می کند ( طبق قانون لنز) اگر جریان و ولتاژ و تعداد دور سیم پیچ در اولیه و ثانویه را به ترتیب I1 1 و V1و N1 و I2 و V2 و ‌‌‌‌N2 بنامیم با فرض ایده ال بودن ( بی تلفات بودن ) ترانس خواهیم داشت .

بعلت برابربودن قدرت در طرفین V1 * I1 = V2* I2

رابطه یک V1 / I1 = V2 / I2

بعلت برابر بودن آمپر دورها در طرفین ‌ N1 * I1 = N2* I2

رابطه دو N1 / I1 = N2 / I2

از رابطه یک و دو رابطه جدیدی بدست می آید

رابطه سه V1 / V2 = I2 /I1 = N1 / N2

رابطه سه نشان می دهد که جریان و ولتاژ در ترانس به نسبت عکس یکدیگر تغییر می کنند. ولتاژ به نسبت تعداد دور سیم پیچی های و جریان به نسبت عکس تعداد دور سیم پیچی ها تغییر می کند.

اصول کار ترانسفور :

طبق آزمایش ابتدایی قانون الکترو مغناطیس اگر بدور هسته آهنی سیم پیچیده شود و به آن برق باطری وصل شود بر اثر این کار ذرات داخل آهن از نظر مغناطیسی در یک جهت منظم می شوند و آنرا آهنربا می کنند که این اثر را با کشیدن فلش هایی مطابق شکل نشان می دهیم حال اگر این ولتاژ قطع و وصل یا کم و زیاد و یا جهتش عوض شود خاصیت و به عبارتی دیگر میدان آهن ربایی قطع و وصل ، کم وزیاد و جهتش عوض می شود که در صورت وجود سیم پیچ دومی در اطراف هسته آهنی فوق در آن ولتاژ ایجاد می شود همانند آهنربایی به این سیم پیچ دور و نزدیک می شود زیرا مطابق با قانون اولیه تولید الکتریسیتهدر مولدها عمل می کند . در ترانس های قدرت هم اصول کار همین است با این تفاوت که برق متغییر شامل موج سینوسی با فرکانس 50 سیکل بر ثانیه می باشد . یعنی موج ولتاژ در هر ثانیه پنجاه بار تغییرات منظمی را از نظر مقدار و جهت دارد. ولتاژها و جریان ها در سیم پیچ اولیه و ثانویه نسبت به هم دارای رابطه ذیل می باشند:

V1 / V2 = I2 /I1 = N1 / N2 یا N1 / N2 = I2 /I1 وN1 / N2 = V1 / V2

V1: ولتاژ داده شده به دو سر سیم پیچ اولیه

V2 : ولتاژ گرفته شده از سیم پیچ ثانویه

I1 : جریانی که از اولیه عبور میکند

I2 : جریانی که از ثانویه عبور می کند

N1 : تعداد د.ور سیم پیچ اولیه

N2 : تعداد دور سیم پیچ ثانویه

با چند برابر شدن ولتاژ در ثانویه یک ترانس افزاینده به همان نسبت جریان کم می شود در نتیجه کار ترانس تنها تبدیل ولتاژ و جریان است و هیچگاه ترانسها نمی توانند مقدار انرژی را که از اولیه می گیرند در ثانویه بیشتر کنند بلکه مقدار کمی هم بر اثر تلفات داخلی ترانس از بین می رود یعنی مقدار انرژی ورودی به ترانس مقدار کمی بیش از انرژی خروجی آن می باشند.

ترانسفورماتورهای قدرت وترانسفورماتورهای زمین ( تغذیه داخلی ) :

در پستهای نیروگاهی (افزاینده ولتاژ)و یا پستهای توزیع دستگاههای اصلی تبدیل ولتاژ ، ترانسفورماتورهای قدرت می باشند.که معمولاً ترانسفورماتورهای قدرت، بین سوئیچگیرها با ولتاژهای مختلف قرار می گیرند. بنابر این در طراحی موقعیت فیزیکی سوئیچگیرها بایستی جای مناسبی برای نصب ترانسفورماتورهای قدرت واتصال آن به فیدرهای مربوطه در هر سوئیچگیر در نظر گرفته شود . معمولاً ترانسفورماتورهای زمین و یا تغذیه داخلی نیز در جوار ترانسفورماتورهای قدرت نصب می گردند.

سیستمهای جبران کننده (COMPENSATION ) :

معمولاً برای تولید ویا مصرف قدرت راکتیو در شبکه در مواقع لزوم و ایجاد پایداری سیستم ازنظر ولتاژ لازم است در بعضی موارد تجهیزاتی مثل راکتورهای موازی در انتهای خطوط فشار قوی ویا خازن های موازی تصحیح ضریب قدرت روی باسبار در داخل پستها نصب گردد . این تجهیزات بسته به نوع نیاز ممکن است لازم باشند در


دانلود با لینک مستقیم


مقاله ترانسفورماتورها و اصول کار آنها
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد