سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بحران

اختصاصی از سورنا فایل مقاله درباره نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بحران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بحران

12صفحه

بر اساس آمار سازمان ملل متحد بلایای طبیعی هر سالحدود۲۰۰هزار نفر از مردم جهان را به کام مرگ فرستاده و حدود  ۳۰۰میلیارد دلارخسارت برجای می گذارد. در برخی موارد روشهایی برای پیشگیری وجود دارد و در برخی مواقعنیز باید تمهیداتی برای کاهش صدمات و خسارات جانی و مالی ناشی از بحران های طبیعیاندیشید که یکی از این موارد موثر و کمک‌کننده استفاده از فناوری اطلاعات است که می‌تواند کارساز باشد. هنگام بروز بلایای طبیعی می‌توان از طریق فناوری اطلاعات، در پیش‌بینی امداد و نجات بلایای طبیعی استفاده کرد.

بیش از دو دهه است که اطلاعات، در کنار سایر عوامل تولید، به عنوان یک منبع باارزش مطرح شده است. همگام با گسترش فعالیت های بازرگانی ، جهانی شدن و تغییرات سریع در محیط سازمان ها، اطلاعات به عنوان عاملی استراژیک به شمار می رود، تا جایی که امروزه به عنوان یک ابزار رقابتی قدرتمند در مواجهه با مشکلات محیطی و چالش ها و نیز استفاده مناسب از فرصت ها محسوب می شود. در این راستا ، برقراری یک سیستم اطلاعاتی مناسب با بهره گیری از فناوری اطلاعات (IT) در جهت جمع آوری ، پردازش و نگهداری اطلاعات امری حیاتی است. اگرچه فن آوری اطلاعات و استفاده از رایانه هرگز نتوانسته جایگزین نیروی انسانی در تصمیم گیری شود، ولی از قدرت آن  نیز در کمک به مدیران و کارکنان جهت تصمیم گیری درست با استفاده از اطلاعات دقیق و سرعت بخشیدن به کارها نمی توان صرفنظر کرد.

 

کلید واژه ها:                      

بلایای طبیعی، بحران های طبیعی، مدیریت بحران، پیشگیری،تمهیدات، فناوری اطلاعات

 

 

 

 

مقدمه

پس از در دسترس قرار گرفتن کامپیوتر در سال 1950 میلادی، اولین کاربرد علمی که کامپیوتر در آن استفاده شد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1951 بودو در دهه 1980 گستره کاربردهای انفورماتیک از طریق شبکه رو به فزونی گذاشت. سپس با پیوند تاریخی قدرت محاسباتی کامپیوتر ها و امکان ارسال اطلاعات، فن آوری اطلاعات (IT) متولد شد.

هر گونه تغییرات ناگهانی ناشی از حوادث غیر مترقبه که باعث اختلال در شرایط عادیجامعه شود و نیاز به اقدام ضروری ایجاد کند، بحران تلقی می شود. بحران دو گونه است : بحران طبیعی[1] بحران غیرطبیعی(انسانساخت)[2]

بحران می تواند باعث ایجاد نابسامانی در جامعه شود و بر شدت اثرات بحرانبیافزاید. چنانچه در زمان بحران و یا مراحل بعد از اّن بخواهیم به نیاز جامعه پاسخمثبت دهیم باید مسئولیت ها بر اساس برنامه مشخص به طور صحیح و هماهنگ به اجرا دراّید، چنین برنامه ای باید موارد و نکات زیر را مورد توجه قرار دهد :

1-تعیین هریک از منابع سازمانی با تخصص مشخص

 2-مدیریت واحد و کلی بحران نباید در امور داخلیسازمان های تعیین شده دخالت کند.

3-مدیریت واحد و کلی بحران بایستی وظایف واولویتهای آن را برای سازمان های زیر مجموعه مشخص و به آنها ابلاغ نماید.

4-مدیریتکلی بحران نباید نحوه انجام وظایف تخصصی و داخلی را به سازمانهای زیر مجموعه دیکتهکند.

در کنار موارد ذکر شده با رعایت چهار اصل زیر در زمینه مدیریت بهینه منابع درزمان بحران نتایج مطلوبتری حاصل خواهد شد :

 الف –وجودیکمرکزعملیاتاضطراریمجهزبه تجهیزات و نیروهای متخصص و ورزیده در دستگاههای اجرایی که هر کدام دارای کد مشخصبوده و توانمندی واکنشهای سریع را داشته باشند.


[1]disaster

[2]crisis


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بحران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد