سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد مواد معدنی در گیاهان

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق در مورد مواد معدنی در گیاهان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 7

 

واکوئل ها:حفرات یا فضاهایی هستند که دردرون سیتو پلاسمتوسط یک غشای واحد به نام تنوپلاست ازسیتوپلاسم سلول جدا می شود محتویات درونی واکوئل شیره سلولی گفته میشود، که در ترکیب عمده آن آب بوده و مواد گوناگون به حالت محلول درآنها وجود دارد.این مواد عبارتند ازگازهای اتمسفری،نمکهای معدنی،اسیدهای آلی،قند ها، یا کربوهیدرات ها و پروتئنهای محلول همچنین انواع آنزیم ها،آلکالوئیدها وپیگمانهای محدود درآب. وجود یک واکوئل بزرگ در سلول گیاهی گیاهی است. واکوئل که به معنی حفره است از کلمهraccum گرفته شده.

شیره سلولی: درواکوئل های مختلف سلول وحتی درواکوئل های سلولهای یک بافت بسیارمتفاوت است.

کلیه سلولهای گیاهی دارای واکوئلند به جزسلولهای مریستمی که واکوئلهای مشخص ندارند زیرا با تمایزسلول واکوئل های مشخص درآن به وجود می آید.خاستگاه ومنشا واکوئل ها احتمالا درنتیجه تقسیم و افزایش وزیکول های مشتق شده ازدستگاه گلژی وشبکه آندوپلاسمی به وجود می آید. واکوئل ها درسلول ها درسلول های گیاهی بین50 تا 95% حجم کل سلول را تشکیل می دهند،اندامک هایی بی ثباتند و تغییرپذیر که با جذب آب اندازه آنها افزایش پیدا میکند. ازوظایف دیگرواکوئل ها می توان به تنظیم آب سلول،تنظیم محتویات مایع سلولی و ذخیره نمودن انواع مواد و ترکیبات اشاره کرد.موادی که درواکوئل ها ذخیره می شوند تعدادی ازآنها برای سلول وسیتوپلاسم مضروسمی هستند.همچنین موادی که از محصولات متابولیسم اند و حاصل فعالیت های متابولیکی اند نیزدرداخل واکوئل ها ذخیره می شود.واکوئل ها محل ذخیره رنگیزه های محلول درآب یا آنتوسیانین ها مسئول رنگ های بنفش،ارغوانی وآبی دربرخی گل ها، میوه ها،برگ ها وتعدادی ازریشه ها هستند.به طورکلی مواد درون واکوئل ها را جزمواد ارگاستیک طبقه بندی می کنند.این مواد محصولات نهایی متابولیسم اند.

 

مواد ارگاستیک: به طورکلی به مواد یا به کلیه موادی که درنتیجه فعالیت های متابولیکی اندامک ها دردرون سلول انباشته می شوند مواد ارگاستیک می گویند.(کلروفیل و کارتنوئیدها محلول درچربی اند)این مواد دردیواره سلولی،سیتوپلاسم و واکوئل ها انباشته می شوند.

 

 

انواع مواد ارگاستیک:

1) کربوهیدرات: کربوهیدرات های مهم سلولزو نشاشته هستند.سلولزفراوان ترین کربوهیدرات بوده و جزعمده دیواره سلولی است درمقابل نشاشته پلی ساکاریدی است که دردرون سیتوپلاسم یافت می شود.دانه های نشاشته به شکل و اندازه های مختلف مشاهده می شود. به این خاطرسلولزفراوان ترین کربوهیدرات است زیرا درسال حدود 200 میلیارد تن تولید می شود که توسط باکتری ها و قارچها تجزیه می شود.معمولا این دانه های نشاشته تشکیل لایه هایی دراطراف یک ناحیه مرکزی به نام ناف(hilum) می دهند. ناف ممکن است نقطه مانند یا شیارمانند باشد و ممکن است درمرکزدانه یا دورازمرکز دانه باشد.شکل واندازه دانه ها درشناسایی اندامهای گیاهان مختلف مورد استفاده قرارمیگیرد.

2) لیپیدها(چربیها):چربی ها گلیسیرین های اسیدهای چرب هستند دردانه ها ومیوه ها به فراوانی یافت می شود.معمولا لیپیدها به صورت قطرات روغن دردرون سیتوپلاسم وجود دارد یعنی درالیوپلاست ها واسفروزوم ها(دانه های کروی شکل ازلیپید ها دیده می شود). موم ها نیزجزمواد لیپیدی اند که درساختارآنها الکل وجود دارد و در دیواره سلولهای محافظ (مانند بافت اپیدرم)مشاهده می شود. علاوه برترکیبات لیپیدی، ترپن ها وروغن های فراردربافت های تخصص یافته وجود دارد.

اسانس: ترپن ها و روغن های فرار را اسانس گویند.

روغن های فرارعامل عطروبوی بافت های مختلف گیاهی هستند. ترپن ها ازمنوترپن ها وسزکولی ترپن ها تشکیل شده است.

3)پروتئین ها: به حالت بلوری وبی شکل درسلول قابل مشاهده هستند درکلروپلاست ها به حالت بلوری دیده می شوند ودرآلبومن گندم های غلات به حالت بی شکل یافت می شوند.

4)تانن ها:ترکیبات نا همگنی هستند که شامل مشتقات فنول می باشند، به رنگ های سرخ،زرد و قهوه ای دربرشهای میکروسکپی مشاهده می شوند. درون واکوئل وجود دارد دردیواره هم نفوذ می کند. دربافتهای آوندی میوه های نارس وپوسته دانه ها


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد مواد معدنی در گیاهان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد