سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره دستورالعمل ایمنی پرتو نگاری

اختصاصی از سورنا فایل تحقیق درباره دستورالعمل ایمنی پرتو نگاری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 42

 

 

مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست

دستورالعمل ایمنی پرتو نگاری

Radiation Safety

 

مرداد 1388

فهرست

صفحه

عنوان

ردیف

هدف

1

دامنه کاربرد

2

تعاریف و اصطلاحات

3

مسئــولیـت‏ها

3

شرح روش اجرا

5

مراجع

6

مقدمه:

انسان همواره در معرض تابش پرتوها در اطراف خود بوده است . این پرتوها از دو قسمت تشکیل شده اند :

الف- پرتوهایی که از مواد رادیواکتیو محیط و داخل بدن خود دریافت می کندب- پرتوهایی که از فضا به زمین می رسند. تا قبل از کشف اشعه ایکس در سال 1895 و کشف رادیواکتیو در سال 1896 به لزوم حفاظت در برابر اشعه پی نبرده بودند . اولین کسانی که با پرتوهای ایکس و مواد رادیواکتیو کار می کردند بزودی دریافتند ، پرتوها می توانند سبب سوختگی یا زخم های دیگر شوند و پرتوهایی که برای تولید اثرات آنی خیلی کم هستند ممکن است چند سال بعد از تابش ، ایجاد سرطان مانند لوسمی (سرطان خون ) کنند .پرتوها می توانند موجب ضایعات ارثی شوند . این ضایعات در نتیجه جهش یا تغییر ژن ها در کروموزوم های سلول های جنسی بوجود می آیند . کروموزوم ها مشخصات ارثی افراد را به نسل های بعدی منتقل می کنند .اولین تلاش برای حفاظت رادیولوژیکی در سال 1916 توسط انجمن رونتگن صورت گرفت .این انجمن استفاده از صفحات حفاظتی در برابر اشعه ، بازرسی از دستگاه های مولد اشعه ، محدود کردن ساعات کار با اشعه و آزمایش های خونی را توصیه کرد .به دنبال آن در سال 1921 ، British X-ray and Radium protection committee )کمیته حفاظت در برابر پرتوهای ایکس و رادیوم انگلستان) اولین معیارهای حفاظت در برابر اشعه را ارائه نمودند . مقررات و قوانین حفاظتی در برابر اشعه بر اساس توصیه های ICRP ( کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر اشعه – International commission or radiological protection ) وضع شده است و هر کشوری قوانین اجرائی مخصوص به خود دارد که با توجه به تفسیر توصیه های فوق وضع شده اند .

هدف :

هدف این مجموعه ، مشخص نمودن معیارهای حفاظتی بمنظور حصول اطمینان از عدم تجاوز از حدود دز مشخص شده در استانداردهای پایه حفاظت در برابر اشعه) قسمت 3 -2- 5 ) و رعایت اصل حداقل موجه شدنی در رادیوگرافی صنعتی می باشد. (ALARA)این مجموعه مبین ضوابط فیزیکی برای رادیوگرافی صنعتی، روش های اجرائی استفاده ازتجهیزات رادیوگرافی صنعتی وضوابط مراقبت های پرتویی است.آگاهی و استفاده از این مجموعه، عملیات ایمن رادیوگرافی صنعتی با شرایط گوناگون کاری را تضمین خواهد کرد.

دامنه کاربرد:

الف- ا ین مدرک در راستای اجرای قانون حفاظت دربرابر اشعه کشور مصوب سال 1368 در زمینه کاربردهای پرتونگاری صنعتی تهیه شده است. همچنین این مدرک بعنوان مبنائی جهت مشخصات تجهیزات و رویه های کاری جهت استفاده ایمن از تجهیزات پرتونگاری صنعتی تدوین گردیده است.

ب- مدرک حاضر در مورد تجهیزات پرتونگاری صنعتی که با استفاده از پرتوهای ایکس تولید شده توسط دستگاه های الکترونیکی یا پرتوهای ناشی از چشمه های رادیواکتیو و بمنظور ایجاد تصویر از ساختار داخلی مواد مورد استفاده قرار می گیرند کاربرد دارد.

ج- مدرک حاضر در مورد دستگاه های کمیت سنجی که در آنها با استفاده از پرتوها اقدام به سنجش یک کمیت مانند ضخامت مواد می گردد و هدف تصویر برداری از ماده نیست نمی باشد . قواعد کار با پرتو در کاربرد کمیت سنج ها در این زمینه جداگانه از طرف واحد قانونی تهیه شده است.

د- مدرک حاضر در مورد دستگاه های آنالیز مواد با اشعه ایکس که در آنها با استفاده از پرتوها اقدام به تعیین عناصر تشکیل دهنده مواد، ساختار کریستالی مواد و مواردی از این قبیل می گردد و هدف تصویر برداری از ماده نیست نمی باشد. مدرک مربوطه در این زمینه از طرف واحد قانونی تهیه شده است.

ر- مدرک حاضر در مورد دستگاه هائی که دارای کاربرد امنیتی مانند کنترل بار بوده و در آنها با استفاده از پرتوها اقدام به شناسائی بسته ها ونامه ها می گردد نمی باشد. مدرک حاضر درمورد دستگاه های با کاربردخاص نیزکاربرد نداشته و در ارتباط با مقررات حاکم بر اینگونه دستگاه ها باید بطور جداگانه با واحد قانونی مشاوره گردد.

تعاریف :

3-1- اتاقک موقت پرتونگاری :

یک محفظه ساخته شده مسقف یا بدون سقف با دیوارهای محافظ از جنس سیمان یا سرب و حداقل ارتفاع 2/2 m می باشد بنحوی که منطقه تحت کنترل محصور به داخل اتاقک گردد . تا حد امکان باید مجهز به درب محافظ یا ورودی به شکل مارپیچ باشد . و پرتونگاران باید از خارج از اتاقک مزبور و با استفاده از سیستم کنترل از راه دور عملیات پرتونگاری را هدایت نمایند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره دستورالعمل ایمنی پرتو نگاری
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد