سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

سورنا فایل

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره بررسی ویژگی های فرهنگی قمصر

اختصاصی از سورنا فایل مقاله درباره بررسی ویژگی های فرهنگی قمصر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره بررسی ویژگی های فرهنگی قمصر


مقاله درباره بررسی ویژگی های فرهنگی قمصر

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:9

بررسی ویژگی های فرهنگی قمصر

مذهب و آیین عزاداری

بطور کلی اکنون دین ساکنان قمصر اسلام و مذهب ایشان تشیع (دوازده امامی) است . البته در شهر قمصر فقط ساکنان محله مازگان ـ محله ای که کاملاً از بافت شهر فاصله دارد و جدا مانده است و مجموعاً 50 نفر سکنه دارد دارای آیین بهائی اند که شکل گیری و شروع این آیین در قمصر ، محدود به اواخر دوره قاجاریه است .

اساساً اسلام و شیعه گری در قمصر به تبعیت از ساختار کلی و عمیق فرهنگی ، اعتقادی منطقه کاشان ، از اقبال و توجه خوبی برخوردار است. وجود مساجد متعدد و امام زاده های معتبرـ همانگونه که در ابتدای فصل مشخص شد و رسوم و سنن متعدد و پایدار مذهبی در بین ساکنان حتی در وضعیت کنونی ، همگی موید این مطلب است . در خصوص اوضاع مذهبیـ اعتقادی گذشته ساکنان قمصر و تعیین محدوده زمانی آن می توان گفت : بر اساس شواهد موجود ( سادات محترم و بقاع متبرک امام زادگان ) ، این سابقه به صدر اسلام می رسد . سابقه تشیع و شیعه گری در کاشان با توجه به حضور مبارک حضرت سلطان علی بن محمد باقر (ع) به قرن دوم هجری باز می گردد . در این خصوص مطالعه رویدادهای مربوط به مراودات حضرت با روستاهای منطقه و نیز آثار به جا مانده از مساله شهادت ایشان ، مشخص می سازد که از همان صدر اسلام ، مذهب ساکنان منطقه و قمصر تشیع بوده است . در مجموع ، سطح دل بستگی و توجه مردم به دین مبین اسلام و ائمه اطهار (س) بسیار بالاست و تا کنون این هویت اسلامی و بافت مذهبی در قمصر به خوبی حفظ شده است ؛ به نحوی که رعایت تمام شئونات اسلامی و برگزاری مراسم مختلف از جمله سنتنهای اصیل و بسیار پیچیده و متکامل عزاداری حسینی اهمیت خاصی دارد . همچنین این دیار در دوران 8 سال دفاع مقدس نزدیک به 50 نفر از اصیل ترین جوانان مومن سر افراز خود را در قالب شهید و مفقودالاثر و ...  به اسلام و انقلاب تقدیم نمود.

در اینجا برای ادای دین و پاس داشت حرمت این ایثارگران حقیقی و گل های معطر گلستانهای انسانیت قمصر ، یاد ایشان را گرامی می داریم .

 

آیین سنتی عزاداری در قمصر

با توجه به اهمیت و عمق تاثیر مراسم عزاداری سنتی در ابعاد مختلف زندگی ساکنان قمصر و همچنین پیچیدگی ها و نظم و اصول بسیار دقیق ، و قابل توجه در نحوه اجرای آن ، به جاست که هر چند به طور بسیار اجمالی به معرفی آن بپردازیم .

همانگونه که در مبحث قبل نیز مشخص گردید . به علت عمق ساختارهای مذهبی و شیعه گری در قمصر ، توجه به مسائل عاشورای حسینی (ع) و برگزاری مجالس عزاداری در قمصر نظیر کاشان فوق العاده بوده و از گذشته های دور به شکل خاصی تکوین یافته و روزبه روز بر سنن و مفاهیم آن افزوده شده است . از حیث سابقه تاریخی نمی توان شروع مراسم عزاداری در قمصر را به دوره صفویه و بعد از آن محدود دانست ؛


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره بررسی ویژگی های فرهنگی قمصر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد